
 

 

1 

  

 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

Yemen 
 Media and Telecoms Landscape Guide 

February 2012 
 
 
 
 



 

 

2 

Index 
           

Page 

Introduction................................................................................................... 3 

Media overview............................................................................................ 15 

Radio overview………...................................................................................25 

Radio stations...............................................................................................30 

TV overview...................................................................................................42 

TV stations....................................................................................................47 

Print media overview....................................................................................62 

Main newspapers..........................................................................................66 

Online media ................................................................................................80 

Traditional channels of communication.....................................................97 

Media resources............................................................................................99 

Telecoms overview.....................................................................................110 

Telecoms companies..................................................................................113 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

3 

1. Introduction 
 

The Republic of Yemen is the poorest country in the Arab world. It is socially 

conservative and has a long history of armed rebellion and civil unrest. 

 

The arid mountainous country also suffers from an acute water shortage. It is using 

up groundwater faster than rainfall can replace it.  

 

According to the United Nations, nearly half of the Yemen’s 24 million people live in 

poverty on less than US$2 per day. Nearly a third of the population is malnourished. 

 

In  early 2012, Yemen was sliding towards full-scale civil war as a disparate coalition 

of opposition forces sought to end the 33-year rule of President Ali Abdullah Saleh. 

 

Pressured by several months of opposition demonstrations and faced with the 

defection of some military units, Saleh finally agreed to resign in November 2011. 

 

He promised to surrender most of his executive power with immediate effect and 

hold presidential elections in February 2012 to choose a new head of state.  

 

However, right up to his departure for the United States on January 22 2012, Saleh 

still appeared to be in full control of the government and it was unclear whether a 

presidential election would really take place on schedule one month later. 

 

Anti-Saleh demonstrations erupted in January 2011, inspired by the Arab Spring 

rebellions against long-serving dictators in Tunisia and Egypt. 



 

 

4 

 

The protests in Yemen were fuelled by a youthful population, frustrated by 

unemployment and economic hardship and angered by widespread corruption.  

 

The government repressed the initial demonstrations in a heavy handed manner and 

this led several opposition groups to take up arms.  

 

The turning point came in March when in a single day pro-Saleh snipers shot dead 

around 50 people who were trying to demonstrate against the president in Sana’a.  

 

Street battles broke out in the capital in May 2011 after some tribal and army leaders 

sided with the opposition protesters.  

 

Subsequent armed clashes often involved the use of mortars and artillery in Sana’a 

and Yemen’s main cities. 

 

In early June President Saleh was injured and at least five people killed when an 

explosion struck a mosque in Sana’a used by high-level government officials.  

 

The president was flown to Saudi Arabia for medical treatment. 

 

He returned in late September to renewed street protests. Once more, these were 

violently repressed by the security forces. 

 



 

 

5 

Faced with mounting resistance, the president finally agreed to resign in November 

2011. 

 

Saleh formally handed over executive power to his vice-president, Abdrabbo 

Mansour Hadi, to prepare for presidential elections on February 21 2012. 

 

However, Saleh did not actually resign as head of state. 

 

His government’s violent suppression of opposition demonstrations continued. 

 

Amnesty International said in November 2011 that more than 200 people had been 

killed in clashes between government and opposition supporters since the beginning 

of the year. 

 

In the same month, UNHCR said that 445,000 people in Yemen had been displaced 

from their homes by fighting.  

 

However many of these displacements were related to a rebellion in Saada 

governorate in the far North of Yemen which pre-dated the nationwide anti-Saleh 

uprising. 

 

The government has been fighting an insurrection by the Houthi clan in Saada 

governorate since 2004. 

 



 

 

6 

 

 

At the other end of the country, in South Yemen, pressure was growing in early 2012 

to end two decades of political union with the North. 

 

Radical Islamist groups linked to Al Qaeda, the fundamentalist group responsible for 

crashing hijacked airliners into the twin towers of the World Trade Center in New 

York in 2001, controlled some parts of the South, including the coastal town of 

Zinjibar. 

 

More than 200,000 refugees and economic migrants from nearby East Africa found 

themselves caught up in this turmoil. 

 



 

 

7 

Most were Somalis and Ethiopians who had fled across the Red Sea and the Gulf of 

Aden to seek safety and well-paid jobs in the oil-rich countries of the Middle East.  

 

Several thousand illegal migrants make the dangerous crossing every month in 

overcrowded small boats and many perish on the way. 

 

Most of those who fail to make it the Gulf end up in the refugee camps on Yemen’s 

south coast. 

 

The Republic of Yemen was created in 1990 through the union of two formerly 

separate countries. 

 

The conservative Yemen Arab Republic, ruled from the ancient city of Sana’a in the 

northern mountains, joined forces with the People's Democratic Republic of Yemen, 

to the south.  

 

South Yemen, ruled from the port city of Aden, had formerly been a British colony. It 

achieved independence in 1967 and went on to become the Arab world’s only 

Marxist state. 

 

President Saleh, who had ruled North Yemen since 1978, became head of state of 

the combined nation. 

 

A civil war erupted in 1994 that left President Saleh in full control of the South as well 

as the North. Up to 10,000 people were killed in the fighting.  



 

 

8 

 

Today, the north-south divide remains a continuing source of conflict. Many 

southerners feel they do not get a fair share of Yemen's meagre resources.  

 

Protests and attacks on the government’s security forces have become a regular 

feature of life in the South.  

 

There are also other divisions within Yemen's outwardly homogenous Arab Muslim 

population.  

 

Allegiances to tribe or clan remain strong in many areas.  

 

Many political commentators have remarked that President Saleh relied on a 

coalition of tribal forces to stay in power for more than three decades, rather than a 

strong central government.  

 

Yemen's rugged, mountainous geography and lack of infrastructure have also 

worked against strong central control.  

 

In 2004, the Houthi clan out in Saada governorate in the far North of Yemen, near 

the Saudi border, launched a rebellion against Saleh’s government. 

 

This uprising has simmered away ever since.  

 

The Houthi belong to the Zaydi branch of Shia Islam, from which Yemen's hereditary 



 

 

9 

ruling Imams were drawn before North Yemen became a republic in 1962.  

 

The last big upsurge in the Houthi rebellion came in 2009, when over 8,000 people 

were killed. On that occasion, the Saudi army and air force joined Yemeni 

government forces in attacking the rebels.   

 

 

Internal displacement of people in Yemen 

Source: OCHA September 2011 

 

UNHCR said in September 2011 that 318,000 people were still internally displaced 

as a result of the Houthi rebellion in Saada. 

 

Fear of reprisals and renewed fighting and the extensive destruction of houses and 

infrastructure have prevented these people from returning to their homes. Landmines 

and unexploded ordnance also remain a serious threat.  

  

It is widely estimated that 30 to 35% of Yemenis are Zaydis. 



 

 

10 

 

But apart from the Houthi rebellion, there are few other signs of friction between the 

Zaydis and Yemen’s Sunni majority.  

 

A small dark-skinned ethnic minority known as the Akhdam are estimated to account 

for between two and five per cent of Yemen’s population.  

 

These people constitute an under-class at the service of Yemen’s Arab majority. 

They are widely thought to be descended from African slaves or sixth-century 

Ethiopian invaders.  

  

The Minority Rights Group, said in a report on Yemen in February 2011: “Akhdam 

live largely isolated and in poverty on the margins of Yemen’s cities, and face 

chronic societal discrimination. Few Akhdam children attend school.” It estimated the 

Akhdam population at between 440,000 and 1.1 million. 

 

Critics accuse President Saleh of trying to win US and Saudi support for his 

authoritarian government by misrepresenting the Houthi rebellion as part of an 

Iranian-backed attempt to extend Shia influence.  

 

Saleh has also been accused of exaggerating the threat of al-Qaeda re-grouping in 

Yemen in order to win support from Washington.  

 

However, he has not always been pro-American. Saleh opposed the US-Saudi 

alliance against Iraq following Saddam Hussein's invasion of Kuwait in 1990.  



 

 

11 

 

At least 850,000 Yemeni expatriate workers were expelled from Saudi Arabia in 

reprisal. The loss of their remittances -- a traditional mainstay of the Yemeni 

economy -- was a severe financial blow.  

 

Saleh's current alliance with the United States  in the 'war on terror'  has led to the 

arrival of US military advisers and the government’s toleration of US drone strikes 

against suspected militants in Yemen. 

 

Many Yemeni analysts believe that this policy runs the risk of further alienating the 

population from his government. 

  

The UN Department of Economic and Social Affairs put the population of Yemen at a 

24 million in 2011. 

 

The population is growing by 3% a year and is forecast to reach 60 million by 2050. 

 

Life expectancy in Yemen is 65, but the average age of the population is just 17. 

 

The United Nations Development Programme (UNDP) said in early 2011 that 45% of 

the population lived in poverty on less than US$2 per day.  Child malnutrition is 

widespread 

 

All Yemenis speak Arabic as their first language and Arabic is the main language of 

government, business and the media. Nearly two thirds of adults can read and write. 



 

 

12 

 

The economy is dominated by the oil sector. According to the International Monetary 

Fund, this generates 60% of government revenues and over 90% of export 

revenues.  

 

But production has declined steeply in recent years as reserves have been depleted, 

putting a squeeze on government income. 

 

Food subsidies were removed some years ago, leading to a sharp increase in food 

prices which most households could ill afford. 

 

The UN Food and Agriculture Organisation (FAO) estimated in early 2011 that 31% 

of the population was undernourished. 

 

Access to water is huge and growing problem. 

 

According to the Middle East Research and Information Project, Yemen’s aquifers 

are being depleted so rapidly that groundwater levels are falling by three to six 

metres per year.  This alarming trend has already left several major cities with 

inadequate supplies of safe drinking water.  

 

Water prices rose astronomically in 2011 as power cuts disrupted pumping. They 

increased  more than three-fold in many towns and cities. 

 

The Yemeni government’s water and environment protection agency says the 



 

 

13 

country receives less than 200 cubic metres of water per person a year in rainfall. 

 

That is well below the internationally designated water poverty line of 1,000 cubic 

metres per person per year.  

 

Compounding the problem is Yemen's addiction to qat, a mildly narcotic plant whose 

leaves are chewed daily by the bulk of the population. Large numbers of Yemenis 

are employed cultivating qat trees and distributing their fresh green leaves. 

 

According to one Yemeni government hydrologist, qat cultivation consumes at least 

30 per cent of the country's abstracted groundwater. 

 

Yemen is still a mainly rural society. Just over two thirds of the population live in the 

countryside. 

 

The World Bank says about 40% of the total population has access to electricity, but 

this falls to just 20% in rural areas. 

  

Local radio and television is tightly controlled by the government, so most Yemenis 

prefer to tune into international Arabic language satellite TV channels for news and 

entertainment. 

 

Mobile phone use is widespread. According to government statistics, 46% of the 

population owned a mobile handset in 2010. 

 



 

 

14 

Internet usage is growing fast from a low base.  The International 

Telecommunications Union (ITU) said nearly three million Yemenis - just over 12% 

of the population - used the internet in 2010. 

 

Yemen at a glance 

Population (World Bank 2010) 24 million   

Main language Arabic 

Radios per 1,000 people (2004) N/A 

TV sets per 1,000 people (2004) 336 

GDP per capita (World Bank 2011) $1,070  

Adult literacy rate (UNESCO 2009) 62.4%  

Mobile phone penetration 

(Government 2010) 

46%  

Mobile phone subscribers (ITU 2010) 11.1 million 

Mobile network coverage N/A 

Internet subscribers (ITU 2010) 2.5-3.0 million 

Ranking in UN Human Development 

Index 2011 

154 (out of 187) 

Ranking in RSF World Press Freedom 

Index 2010 

170 (out of 178) 

 

 

 

 



 

 

15 

2. Media Overview 

Yemenis are addicted to Arabic language satellite television channels beamed in 

from abroad. These provide their main source of news and entertainment. 

 

All local radio and TV stations are run by the state-owned Yemeni General 

Corporation for Radio and Television (YGCRT) and are tightly controlled by the 

government. 

 

Until recently Al Jazeera and Al Arabiya were the most popular channels for news 

and information about events in Yemen and the wider world beyond.  

 

However, other satellite channels, beamed specifically at Yemeni audiences, 

became popular in 2011 as they began to give extensive coverage to the protest 

movement against President Ali Abdullah Saleh..  

 

Foremost of these were London-based Suhail TV and Cairo-based Al-Sa’idah. 

 

A media consumption survey of 1,000 people conducted by the BBC World Service 

Trust in 2010 found that 86% of respondents watched TV on a daily basis, whereas 

only 19% listened to radio. 

 

Nearly all those questioned had a satellite dish at home and 65% said they watched 

international Arabic channels more frequently than local TV. 

 

 



 

 

16 

The most popular programmes mentioned were news and current affairs 

programmes, Arabic movies and comedies and social dramas. 

 

Only 14% of viewers said they preferred to watch Yemeni state-run TV rather than 

international satellite channels. 

 

The survey found that 57 % of respondents regarded international Arabic broadcasts 

as the best source of news about their own country, whereas only 26% thought local 

TV was best for this.  

 

Nearly all the respondents said they watched television for at least one hour every 

day and 60% said they watched at least three hours of TV on a daily basis. 

 

The survey found that income and social background made little difference to 

viewing habits.  

 

However, women watched significantly more TV each day than men.  

 

This is not surprising. In socially conservative Yemen, many women are confined to 

their house for most of the day. 

 

The BBC World Service Trust survey found that 65% of Yemenis never listened to 

the radio at all. 

 

 



 

 

17 

However, radio still has some importance in rural areas of Yemen which have limited 

access to electricity. 

 

The state-run YRTC runs two national radio networks that broadcast from studios in 

Sana’a and Aden, and a chain of 10 local radio stations based in the country’s main 

cities.  

 

The BBC World Service Trust survey found that nearly two thirds of those Yemenis 

who do listen to radio only tune in to Yemeni radio stations.  

 

It showed there was only a small audience for international radio broadcasts.  

 

The survey also found that radio mainly appeals to people over the age of 30.  

 

These regular listeners mostly tune in to Islamic religious programmes, readings 

from the Koran and news and current affairs programmes. 

 

Dozens of privately owned newspapers exist in Yemen, but most of the main 

publications are controlled directly or indirectly by the government or President 

Saleh’s General People’s Congress party.   

 

Furthermore, newspapers only circulate amongst the educated elite in the main 

towns and their reputation as a source of reliable news is quite low. 

  

Only 3% of those surveyed by the BBC World Service Trust said they regarded 



 

 

18 

newspapers as an important source of information about events in Yemen today. 

 

Internet use has been growing steadily from a low base.  

 

Since many news websites operate from outside Yemen, online news often 

circumvents the government’s heavy handed controls on information and is taken 

more seriously than news printed in local newspapers. 

 

The International Telecommunications Union (ITU) estimated that just over 12% of 

the Yemeni population used the internet to some extent in 2010. 

 

This would imply that nearly three million Yemenis use the internet to some extent. 

 

According to YemenNet, the country’s main internet service provider, there were 

88,000 subscribers to high-speed ADSL internet services in the first quarter of 2011, 

and about 500,000 subscribers to slower speed dial-up services.  

 

International groups monitoring press freedom say independent journalism in Yemen 

is severely hampered by government intimidation and harassment. 

 

At least six journalists were killed in the violence which accompanied widespread 

public protests against President Ali Abdullah Saleh in 2011 

 

Reporters Sans Frontieres (RSF) placed Yemen right at the bottom of its 2010 Press 

Freedom Index. It ranked Yemen 170th out of the 178 countries listed. 



 

 

19 

 

RSF said the government’s repression of dissenting voices in the media grew more 

harsh in 2011as it sought to crush the country’s growing protest movement. 

 

In November 2011, RSF said in a report entitled “Upheaval in the Arab World:” 

 

“President Ali Abdallah Saleh toughened existing measures to prevent the 

publication of images of the crackdown and to impose total censorship. It was the 

start of a policy of systematic attacks on media workers.  

 

All means were regarded as fair game to intimidate journalists. Telephone threats 

and physical attacks take place daily. Pro-government militiamen, known as 

baltajiyas, carry out punitive expeditions in the streets. 

 

Since the protests began, three journalists have been killed by sniper fire while 

reporting on the demonstrations….. 

 

Three other journalists have been killed since February by shellfire or while they 

were attending demonstrations. 

 

Arrests are commonplace and last from a few hours to several days. They target not 

only independent journalists but also senior figures of the official press who support 

the protests. This was the case with Abdelghani Al-Shamiri, the former news director 

of the state-owned radio and TV service who rallied to the protesters’ cause. He was 

abducted in Sanaa on 31 March by agents of the national security service. He was 



 

 

20 

released the next day as a result of pressure by the journalists’ union.” 

More recently, assassination attempts have increased.  A dozen journalists, several 

from national TV, have been targeted while they were reporting on opposition 

rallies.”  

 

UNESCO estimated in 2009 that just over 62% of the adult population of Yemen 

could read and write.  

 

The literacy rate stood at 80% for men, but only 45% for women. 

 

The 2010 BBC World Service Trust survey found that only 12% of Yemenis read 

newspapers on a daily basis and only 4% accessed the internet every day. 

 

However, the use of mobile phones is widespread, with all major population centres 

covered by the country’s four mobile networks.  

 

According to government statistics, 46% of the population owned a mobile phone in 

2010. 

 

The ITU said more than 11 million mobile phones were in use in the country at the 

end of the same year. 

 

The government only allows Yemen’s four state-run TV stations to broadcast from 

terrestrial transmitters inside the country. 

 



 

 

21 

However, there are no restrictions on satellite television reception. Several satellite 

TV channels aimed mainly at Yemeni audiences have sprung up overseas. 

 

In March 2011, Al-Mu’tamar, the website of Yemen’s ruling General People’s 

Congress party said a survey of TV viewers in the cities of Sana’a, Aden and Taiz.  

Showed that Qatar-based Al-Jazeera was the most popular TV channel.  

 

It was watched by 61% of respondents to the survey.  

 

Dubai-based Al-Arabiya was second on 47%. 

 

London-based BBC Arabic was third on 37%.  

 

State-run Yemen TV only came fourth on just under 37%. 

 

However, viewing habits appear to have changed since as the conflict between 

government supporters and opponents has intensified. 

 

Another online opinion poll published by Al-Mu’tamar in May 2011 suggested that 

UK-based Suhail TV had become by far the most popular station since the start of 

the anti-government protests. 

 

Nearly 84% of the 7,000 respondents to the May 2011 survey said Suhail TV, which 

showed extensive footage of anti-government demonstrations, was now their most 

watched channel. 



 

 

22 

 

Only 3% said that they mainly kept their TV sets tuned to government TV stations. 

 

Even before the 2011 crackdown on opposition protests began, the Yemeni media 

operated under tough government restrictions. 

 

All radio and TV stations were directly owned and controlled by the government and 

privately owned newspapers were kept on a tight rein. 

 

Four international NGOs - Article 19, the International Federation of Journalists, 

International Media Support and the World Association of Newspapers and News 

Publishers - sent a delegation to Yemen in November 2010 to investigate press 

freedom.  

 

In their joint report Freedom of Expression in Yemen: A Critical State of Affairs 

www.article19.org/data/files/pdfs/publications/yemen-critical-state-of-affairs.pdf, the 

four organizations concluded:  

 

“Restrictions on advertising revenue, printing and distribution, as well as an acute 

lack of private investment, suffocate the handful of relatively successful independent 

publications.  

 

The scarcity of high-quality journalism training has shown an open door to an array 

of financially precarious and editorially weak publications that have flooded the 

newspaper market.” 

http://www.article19.org/data/files/pdfs/publications/yemen-critical-state-of-affairs.pdf


 

 

23 

 

The report said that the forces ranged against the independent media in Yemen 

were simply overwhelming.  

 

It particularly criticised the existence of special courts which can try journalists for 

damaging national security or for contravening the Press and Publications Law. 

 

The Press and Publications Law prohibits the publication of anything which 

prejudices the Islamic faith.  

 

It also bans the spread of ideas that are contrary to the principles of the Yemeni 

Revolution or which are prejudicial to national unity. 

 

In addition, it prohibits any criticism of the person who is head of state.  

 

The NGO report said the confiscation of newspapers, the suspension of newspaper 

publishing licenses and the jailing of journalists were frequent events.  

 

Beatings, abductions, torture and killings were occupational hazards for all 

independent-minded journalists, who feared offending not just the government but 

also heavily-armed tribal groups, it added.  

 

The report also highlighted the government’s indirect influence on the media through 

its control of the printing and distribution of newspapers and its ability to grant or 

withhold large volumes of newspaper advertising.  



 

 

24 

 

It said foreign journalists in Yemen were also under pressure from the government. 

 

The report noted that the correspondents of international news agencies and pan-

Arab newspapers were only permitted to move around the country when 

accompanied by a guide appointed by the Information Ministry.  

 

Some Yemeni journalists freely admit that as a result of all these pressures they 

practice self-censorship. 

 

The conservative nature of Yemeni society was reflected in the 2010 BBC World 

Service Trust media consumption survey through the answers given to a series of 

questions about general attitudes to life. 

 

92% of respondents described prayer as an important part of their daily lives. 79% 

felt strongly that religious observance was very important in modern society.  

 

Most Yemeni women veil their faces in public and sensitivity surrounds the public 

discussion of subjects such as religion and sexuality.  

 

It is not unusual for journalists to regard promoting religious beliefs and values as a 

key part of their professional duty. 

 

 

 



 

 

25 

3. Radio overview 

 

Most Yemenis watch television for news and entertainment – particularly foreign 

stations that broadcast by satellite. 

 

Only one in five listen to the radio regularly. 

 

However, there is still a significant audience for Yemeni radio stations in rural areas. 

 

All radio broadcasts in Yemen are controlled by the state-run Yemen General 

Corporation for Radio and Television (YGCRT). 

 

The YGCRT operates two national radio networks, with studios in Sana’a and Aden. 

 

It also runs Al-Shabab Radio, a Sana’a-based radio station that broadcasts for four 

hours per day targeting a youth audience.   

 

In addition, YGCRT operates local radio stations in 10 provincial cities. 

  

Three of YGCRT’s local stations – Saada, Lahj and Zinjibar – were off air at the end 

of 2011 after having been seized by rebel forces earlier in the year. 

 

In 2004, the YGRTC said its radio broadcasts covered about 75 per cent of the 

country.  

 



 

 

26 

Since then, the corporation has opened several new local stations and has 

embarked on a project to increase it broadcast reach through the construction of 

more FM relay transmitters. 

 

The government has repeatedly rejected requests by the BBC and Radio Sawa, the 

Arabic language service of Voice of America (VOA), to broadcast on FM from 

transmitters inside the Yemen. 

 

A BBC World Service Trust media audience survey of 1,000 people in 2010 found 

that only 19% of respondents listened to radio on a daily basis.. 

 

Nearly two thirds of those questioned said they never ever listened to the radio at all. 

 

The survey found that most radio listeners were people aged over 30 from the poorer 

sectors of society. They generally listened to the radio at home. 

 

The most popular programmes mentioned were readings from the Koran and 

religious programmes and news and current affairs programmes. 

 

Other research indicates that music request shows, known as “congratulation 

programmes,” are popular in rural areas, where radio listenership, is relatively high.  

  

Listeners call in to the studio to greet friends and relatives on air and congratulate 

them on some achievement or occasion such as a birthday or their safe return from 

a trip abroad. 



 

 

27 

They then request a particular song to be played and dedicated to the person in 

question.  

 

Women in rural areas listen to radio more than men, particularly when they are 

cooking or doing other household chores.  

 

Local radio stations are commonly referred to as ‘kitchen radio’.  

 

The peak time for female listening is between 10.00 and 13.30, when the menfolk of 

the household are at work.  

 

The favourite time for men to listen to the radio is during afternoon qat chewing 

sessions, between 14.30 and 18.00. 

 

Both men and women prefer to listen to songs at this time.  

 

Radio station staff also prefer the easier task of playing music recordings while the 

afternoon qat chew is under way! 

 

As a general rule, children are not radio listeners. 

  

All Yemeni radio stations have phone-in programmes. 

 

Most cover local community affairs such as road conditions, school conditions, local 

health concerns, and other matters related to peoples’ daily activities.  



 

 

28 

 

Before the 2011 protest movement began, local radio stations would invite officials to 

respond live on air to complaints by callers. 

 

The challenging questions posed by callers to these programmes often contrasted 

with the deference shown to studio guests by the radio presenters. 

 

The presenters were also government employees. Most felt they were not in a 

position to challenge prominent the prominent figures invited to speak on air.  

 

Furthermore, there was a notable lack of follow-up programmes to check whether 

the promises made by officials on such phone-in programmes were actually kept.  

 

Following training by the BBC World Service Trust in 2010 and early 2011, some 

local radio stations started new phone-in programmes where local officials and even  

government ministers were challenged by the presenters as well as listeners who 

phoned in. 

 

The launch of these harder edged programmes was often resisted by station 

managers and the local authorities, but they rapidly became popular. 

 

They discussed issues such as medical negligence, sanitation problems, school 

conditions, qat addiction, and individual cases of alleged injustice.  

 



 

 

29 

However once the anti-Saleh uprising began in January 2011, some of these phone-

in programmes were taken off air.  

 

Those that remained went back to staunchly defending the government.  

 

Officials were no longer grilled on air about shortcomings in public services.  Instead 

they were praised by presenters for their efforts to protect the country and improve 

the living conditions of its people. 

 

Radio broadcasts from neighbouring Saudi Arabia and Oman are audible on Medium 

Wave, especially at night. However, they do not appear to attract a significant 

audience. 

 

Other foreign radio stations audible on Medium Wave include Radio Sawa and 

Radio Monte Carlo Doualiya, the Arabic language service of Radio France 

Internationale (RFI). 

 

Both these stations broadcast from powerful transmitters in nearby Djibouti, just 

across the southern entrance to the Red Sea. 

 

The BBC World Service can be heard in Arabic and English on Short Wave. 

 

 

 

 



 

 

30 

Leading radio stations 

 

Yemen General Corporation for Radio and Television (YGCRT) 

www.yemenrtv.net  

 

The Yemen General Corporation for Radio and Television (YGRTC) is the state 

broadcaster which owns and operates all radio stations in Yemen.  

 

There are two national radio networks based at studios in Sana’a and Aden and a 

youth station, Radio al Shabab, which broadcasts from Sana’a for four hours per 

day. 

 

There are also 10 local stations in the following provincial capitals: 

 

Ataq 

Al Hodeidah 

Hajiah 

Ibb 

Lahj 

Al Mukalla 

Saada 

Sayun 

Taiz 

Zinjibar 

 

http://www.yemenrtv.net/


 

 

31 

The local radio sations in Lahj, Saada and Zinjibar were all off air in early 2012 

following fighting in these three cities during 2011. 

 

YGCRT’s local stations enjoy very little autonomy. All their operational costs and 

salaries are paid by YGCRT headquarters in Sana’a.  

 

The local stations all produce some of their own programming. However, much of 

their broadcast output is simply relayed from the national network studios in Sana’a 

and Aden. 

 

Local stations in the northern part of the country - including Taiz, Ibb  and Al 

Hodeidah - carry networked programming from Sana’a radio. 

 

Stations in southern Yemen - including Lahj, Al Mukalla and Sayun - carry 

networked programming from Aden radio.  

 

Networked programmes take over whenever local radio broadcasts end.  

 

Following the outbreak of public protests against President Ali Abdullah Saleh in 

early 2011, all YGCRT radio stations became much more staunchly pro-government. 

 

This stance was reflected in their programme content and selection of guest 

speakers. 

 

 



 

 

32 

General Manager YGCRT - Dr Hussein Mukbel  

Tel.  +967-1-332001/2/3 

Email address? 

Minister for Information - Hasan Ahmed Allawzi,  

Tel:  +967-1-274008/9 

Email address? 

 

 

Sana’a Radio www.sanaaradio.net   

 

Sana’a Radio is the government’s national flagship radio station. 

 

It broadcasts nationwide for 24 hours per day on FM, Medium Wave, Short Wave 

and Satellite. 

 

Sana’a Radio started in 1947, and is the oldest and most listened to radio station in 

the country.  

 

Sana’a Radio broadcasts on 91.1 and 92.6 FM in the capital. 

 

It also broadcasts to a wider audience on 711 and 1188 KHz in the Medium Wave 

band. 

 

Sana’a Radio’s output includes news and current affairs analysis, entertainment, 

music, and sport. 

http://www.sanaaradio.net/


 

 

33 

 

The station broadcasts in Arabic, but it has a one hour programme in English every 

day at 21.00.  

 

Much of Sana’a Radio’s output is networked to three local radio stations in northern 

Yemen – Al Hodeidah, Ibb and Taiz. 

 

General Manager - Abbas Al-Dailami 

Tel: +967 1 282060 

+967 1 282005 

Email: yradio@y.net.ye 

 

  

Aden Radio www.adenradio.net  

 

Aden Radio is the second most popular station nationwide. 

 

Before the union of the two Yemens in 1990, Aden Radio served as the national 

radio station of the People’s Democratic Republic of Yemen. 

 

It broadcasts for 18 hours a day from 06.00 to midnight in Aden and Sana’a on 92.6 

and 105.0 FM. 

 

Aden Radio also broadcasts on 837, 792 and 1008 KHz in the Medium Wave band 

and on Short Wave and satellite. 

http://www.adenradio.net/
mailto:yradio@y.net.ye


 

 

34 

 

Its output includes entertainment, music and news. 

 

There is a 30-minute daily programme in English and 20-minute daily programme in 

French.  

 

Much of Aden Radio’s programming is relayed by the YGCRT local radio stations in 

South Yemen in Lahj, Al Mukalla and Sayun. 

 

The station was originally set up under British colonial rule in 1954.  

 

Programme Presenter - Ali Abdulwahab Ahmed   

Tel. +967 2 202552 

       +967 2 282809 

       +967 2 282869 

Email: adenradio@yemen.net.ye 

 

 

Al-Shabab (Youth Radio) www.alshababradio.net   

 

This Sana'a-based radio station targets young people with educational, religious, 

political and cultural programmes.  

 

It also broadcasts special programmes on religious and national holidays.  

  

http://www.alshababradio.net/
mailto:adenradio@yemen.net.ye


 

 

35 

Al Shabab broadcasts for four hours per day in two separate two-hour segments. 

 

The station broadcasts on 96.5 and 103.2 FM and 837 KHz in the Medium Wave 

band. It also broadcasts on satellite.  

 

Al-Shabab was launched in 2003                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

 

General Manager - Muteea’a AlFakeeh    

Tel. +967 1 282061 

Email: info@alshababradio.net  

 

 

Taiz Radio www.taizradio.net  

 

Taiz Radio serves one of the largest provincial cities in North Yemen and the 

surrounding rural area. 

 

It broadcasts for eight hours per day on 88.1, 89.5 and 90.5 FM and 891 Khz 

Medium Wave. 

 

The station is on air from 08.00 to 13.00 in the morning and again from 19.00 to 

22.00 in the evening 

 

http://www.taizradio.net/
mailto:info@alshababradio.net


 

 

36 

Taiz Radio was set up in 1963 by the newly installed Republican government in 

Sana’a to allow it to continue broadcasting in the event that Royalist forces ever 

recaptured the capital.  

 

General Manager -  Ammar Almua’alim  

Mob: 00967-734202950 

Tel: +967 4 215536 

       +967 4 215569 

 

Email: ammare99@yahoo.com 

Facebook page: http://facebook.com/ammare99 

  

 

Al-Hodeidah www.radiohod.net  

 

This station broadcasts from the Red Sea port of Al-Hodeida, which is also the 

centre of Yemen’s oil industry. 

 

Al-Hodeidah Radio is on air for 13 hours per day from 09.00 to 22.00 on 90.4 FM 

and 1125 Khz in the Medium Wave band. It started in 1968 as a community radio 

station. 

 

General Manager - Mohammed Aljafri 

Mob: +967 777 207 047 

Tel. +967 3 207158 

Email: m.h-only-306@hotmail.com  

mailto:m.h-only-306@hotmail.com
mailto:ammare99@yahoo.com
https://www.facebook.com/ammare99
http://www.radiohod.net/


 

 

37 

 

Ibb Radio www.ibbradio.net  

 

Ibb Radio broadcasts to the South Western city of Ibb and the surrounding area on 

FM for five hours per day. 

 

It is on air from 08.00 to 13.00 on 89.4 and 96.0 FM. 

 

The station began broadcasting in 2005. 

 

Programme presenter- Shihab Sallam  

Mob: +967 777 218 811 

Tel: +967 4 458301 

       +967 4 458393 

       +967 4 458302  

Email: shihab_salam_7@yahoo.com 

Facebook page: www.facebook.com/profile.php?id=100000588158631&sk=info 

 

 

 Shabwa Radio  

 

Shabwa Radio is Yemen’s newest local radio station. 

 

It began broadcasting from Ataq, the capital of the Shabwa governorate in East 

Central Yemen, in March 2010. 

http://www.facebook.com/profile.php?id=100000588158631&sk=info
http://www.ibbradio.net/
mailto:shihab_salam_7@yahoo.com


 

 

38 

 

The station broadcasts on FM to the city of Ataq, and its immediate surroundings. 

Contact name? 
Tel: +967-5-200500 
 Email address?? 

 
  

Lahj Radio www.lahijradio.net 

This radio station is situated in Lahj, the capital of Lahj governorate, about 50 km 

north of Aden. 

 

Media reports suggest that it has been off air since an attack on Lahj town by 

Islamist rebels in June 2011. 

 

In January 2012, Lahj Radio’s website was streaming broadcasts from Al-Shabab 

Radio in Sana’a. 

 

Contacts? 

 

 

Al-Mukallah Radio www.mukallaradio.info  

 

Al-Mukalla Radio broadcasts from the Southeastern coastal city of Al-Mukallah. It  

covers the southern part of the sparsely populated Hadramawt governorate. 

 

The station broadcasts nine hours a day on 89.5 and 95.4 FM and 756 Khz in the 

Medium Wave band. 

http://www.mukallaradio.info/
http://www.lahijradio.net/


 

 

39 

 

General Manager - Salem Ali Salem Alshahet    

Tel. +967 5 302929 

       +967 5 315555 

Email: alshahet1960@live.com 

 

 

Sayun Radio www.sayunradio.info  

 

Sayun Radio broadcasts from the North-Eastern town of Sayun and covers the 

northern part of Hadramawt governorate. 

  

It broadcasts six hours a day on 89.5 and 95.4 FM and 756 Khz Medium Wave. 

 
General Manager - Ahmed Mahfood Bin Zaidan 
 

Contact details??? 

  

 

Hajiah Radio  www.hajjahradio.net  

 

Hajjah Radio broadcasts from the city of Hajiah, about 130 km northwest of Sana’a 

on 89.2 FM. 

 

It is on air for eight hours a day, split into morning and evening segments 

 

http://www.hajjahradio.net/
mailto:alshahet1960@live.com
http://www.sayunradio.info/


 

 

40 

Contact details? 

 

 

Saada Radio www.saadahradio.net 

 

Saada Radio used to broadcasts for eight hours a day on 91.0 and 96.0 FM from 

Saada, the capital of the troubled Saada governorate in the far North of Yemen. 

 

Media reports said the radio station came under the control of Houthi rebels in March 

2011. In January 2012 it was off air. 

 

Tel: +967 7 516922. 

 

 

Abyan Radio http://abyanradio.net  

 

Abyan Radio used to broadcast on FM from the coastal city of Zinjibar, 60 km west 

of Aden. 

 

Its coverage was limited to Zinjibar and the adjacent rural area. 

 

Zinjibar fell under the control of Islamist rebels linked to Al Qaeda in March 2011. 

Media reports at the time said the rebels used the radio station to announce the 

establishment of an Islamic emirate in the area. 

 

http://abyanradio.net/
http://www.saadahradio.net/


 

 

41 

Abyan Radio subsequently went off air. In January 2012 it was no longer operational. 

 

Contacts? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

42 

4. Television overview  

 

Television is the main source of news and entertainment in Yemen. It is far more 

popular and influential than radio. 

 

However, most Yemenis shun the local state-run TV stations, whose news and 

current affairs output is tightly controlled by the government. 

 

They prefer to watch satellite channels beamed in from overseas, both for news 

about Yemen and the wider world and for entertainment. 

 

The Gulf-based channels Al Jazeera and Al Arabiya, the UK-based satellite 

broadcaster Suhail TV and Cairo-based Al-Sa’idah are particularly popular for news 

and information. 

 

A survey of media consumption habits in Yemen carried out by the BBC World 

Service Trust in 2010, found that 86% of the respondents watched television on a 

daily basis, whereas only 19% listened to the radio and 12% read newspapers. 

 

TV viewing was equally popular amongst young and old alike. 

 

It was also widespread amongst all social and income groups, from wealthy city 

sophisticates to the rural poor. 

 



 

 

43 

All the households surveyed had at least one television set, and most had at least 

two. 

   

The BBC World Service Trust survey found that 95% of all households had access to 

Satellite TV and that 96% of all respondents watched international Arabic TV 

channels regularly. 

 

In fact, 65% said they watched these international channels more than local TV.  

 

Only 14% said that they mostly watched local broadcasts by the Yemen General 

Corporation for Radio and Television (YGCRT). 

 

The survey found that 57 % of respondents regarded broadcasts by international 

stations as the best source of news about their own country, while only 26% thought 

local TV was best for this.  

 

Nearly all the respondents said they watched television for at least one hour every 

day. 60% said they watched at least three hours of TV on a daily basis. 

 

Women tend to watch more TV than men, But this is not surprising. In Yemen’s 

conservative society, many women remain confined to the house for most of the day. 

 

YGCRT operates four TV channels: 

 



 

 

44 

 Yemen TV (also known as Channel One) – the flagship national TV station 

that broadcasts from Sana’a 

 Aden TV (also known as Channel Two) – an Aden-based channel 

 Saba TV – a satellite channel aimed at young people and students 

 Al-Iman TV – a satellite channel that carries religious programmes aimed at 

combatting Islamic fundamentalists 

  

Yemen TV and Aden TV reach about half the country’s population through terrestrial 

broadcasts. 

 

They are also available to a wider audience on satellite.  

 

The terrestrial broadcasts of TV stations in neighbouring Saudi Arabia and Oman 

can be received in some border areas. 

 

In March 2011 Al-Mu’tamar, the official website of the ruling General People’s 

Congress party, reported the results of a television viewing survey carried out in the 

cities of Sana’a, Aden and Taiz. 

 

This found Al-Jazeera, the Qatar-based international news channel, to the most 

popular TV station. 

 

Al Jazeera was watched by 61% of respondents to the survey.  

 

Dubai-based Al-Arabiya was second on 47%. 



 

 

45 

 

The London-based BBC Arabic came third on 37%.  

 

State-run Yemen TV was in fourth place on just under 37%. 

 

The Yemeni government only allows the four state-run TV stations to broadcast from 

terrestrial transmitters inside the country. 

 

However, several satellite TV channels aimed specifically at Yemeni audiences have 

sprung up overseas since 2007. 

 

A second online poll published by Al Mu’tamar in May 2011 suggested that one of 

these satellite channels had gained a massive following since the start of the anti-

government uprising because of their coverage of the unrest. 

 

The poll showed that Suhail TV, which broadcasts to the Yemen from studios in 

London, had become by far the most popular station since the start of the anti-

government protests. 

 

Nearly 84% of the 7,000 respondents said that Suhail TV, which is sympathetic to 

the anti-Saleh protest movement, was the channel that they watched most. 

 

Only 3% said that they mainly kept their TV sets tuned to Yemen’s government-run 

TV stations. 

 



 

 

46 

Other satellite stations broadcasting specifically to Yemen include: 

 Azal TV, which is owned by a religious leader close to Saleh’s regime 

 Yemen Today TV, which is widely believed to be owned by one of Saleh’s 

sons 

 Yemen Shabab, a Cairo-based youth channel which supports the rebellion 

against Saleh’s regime. Some reports say it is financed by the liberal 

government of Qatar. 

 

 The government does not impose any restrictions on owning satellite-receiving 

equipment. Nor are any fees required. A satellite dish costs around US$50. 

  

However, the authorities have sometimes attempted to exert control over cable TV 

services.  

 

Cable TV networks exist in large cities such as Sana’a, Aden, Taiz and Al-Hodeida. 

 

In February 2011 the authorities told about 50 local cable operators in Aden to drop 

Suhail TV from the bouquet of channels provided to subscribers. 

 

Cable subscriptions cost about $3 per month. 

 

 

 

 



 

 

47 

Leading TV stations 

 

Yemen TV (Channel One) www.yemen-tv.net   

 

This is the government’s flagship channel. It is also available on satellite 

internationally.  

 

Programmes include news broadcasts, some of which are in English, dramas, 

religious shows, documentaries and public announcements. 

 

The station was launched in 1975. 

 

Programme Presenter - Mohammed Hussein Almohammdi 

Tel: +967 1 353542 

Email contact? 

 
 
 

Aden TV (Channel Two) www.tvaden.net   

 

State-run Aden TV has operated out of Aden since 1964. At that time, South Yemen 

was still a British colony. 

 

It is now part of YGCRT. 

 

Aden TV had a limited, terrestrial reach until 2007, when it launched on satellite 

under the name Al-Yamaniyah TV.  

http://www.tvaden.net/
http://www.yemen-tv.net/


 

 

48 

 

The channel’s name reverted to Aden TV in January 2010, to distinguish it from a 

London-based satellite TV station broadcasting to Yemen that was also called Al 

Yamaniyah. 

Contact details? 

 

 

Saba TV (Sheba TV) www.shebatv.net 

 

This is YGCRT’s satellite channel for young people and students. 

 

It is based in Sana’a and carries general entertainment, sports and educational 

programmes.  

 

General Manager - Ahmed Saleh Alhawiri  

Tel: +967 1 332001/2 

Email: tvsheba@yahoo.com 

 

 

Al-Iman www.alemantv.net 

 

Al-Iman is a state-owned religious satellite TV channel that was launched in 2008. 

 

At the time, Information Minister Hassan al-Lawzi said Al-Iman was intended to be 

"neither fanatical nor extremist".  

http://www.alemantv.net/
http://www.shebatv.net/
http://bing.com/maps/default.aspx?v=2&pc=FACEBK&mid=8100&where1=%D8%A7%D9%84%D9%8A%D9%85%D9%86%2C+tvsheba%40yahoo.com&FORM=FBKPL0&name=%D9%82%D9%86%D8%A7%D8%A9+%D8%B3%D8%A8%D8%A3+%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%B6%D8%A7%D8%A6%D9%8A%D9%87&mkt=en-US


 

 

49 

General Manager - Abd al-Wahed Ali al-Ansi 

Contacts? 

 

 

Suhail TV  

 

Suhail TV is a privately owned satellite TV station that targets viewers in Yemen. It 

has close links to the opposition Islah party. 

 

Suhail TV started test transmissions from Kuwait in May 2009 but it was denied an 

operating licence by the Kuwaiti authorities. 

 

It then relocated to the London, UK.  

 

The station is operated by the UK-based Saba Media Limited Company. This is 

owned by a group of Yemeni investors led by Shaykh Hamdan Abdallah al-Ahmar.  

 

His brother, Hamid al-Ahmar, has emerged as a leading contender to replace 

President Ali Abdullah Saleh as head of state. Some reports say that this prominent 

opposition leader finances the channel.  

 

The Al-Ahmar family is a leading family in the powerful Hashid tribal confederacy and 

closely associated with the opposition Islamist party, the Yemeni Alliance for Reform,  

known as Islah. 

 



 

 

50 

Suhail TV’s programming is largely religious in nature.  

 

The TV station has denied having any political affiliations, but its reporting of the anti-

Saleh protests in 2011 clearly favoured the demonstrators. 

 

Suhail TV has given airtime to Hamid al-Ahmar and other prominent opposition 

figures such as the Islamist cleric, Shaykh Abd-al-Majid al-Zindani. 

 

Suhail TV did not have a functioning website of its own at the end of 2011. However, 

its programming was streamed on several TV websites, including http://e-

btv.blogspot.com/2011/05/suhail-tv-yemen.html 

  

Programme Presenter - Mohammed Al-ruba’a 

Mob: +967- 711417878  

Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=1615491334)  

 

Job description? - Abdulrahman Al-Namer  

Mob: +967- 734822787 

Email: p.sound@suhail.net    

Live Internet Broadcast: www.Justin.TV/SuhailTV   

Facebook: https://www.facebook.com/SuhailTV  

  

  

 

 

https://www.facebook.com/SuhailTV
http://e-btv.blogspot.com/2011/05/suhail-tv-yemen.html
http://e-btv.blogspot.com/2011/05/suhail-tv-yemen.html
https://www.facebook.com/profile.php?id=1615491334
mailto:p.sound@suhail.net
http://www.justin.tv/SuhailTV


 

 

51 

Al-Sa'idah (Happy TV) www.alsaeedah-tv.com 

 

This Cairo-based entertainment channel has increasingly covered the protest 

movement against President Ali Abdullah Saleh in an even-handed manner. 

 

Al-Sa’idah was launched in 2007 as the first privately-owned satellite TV channel to 

start broadcasting to Yemen from overseas.  

 

Its balanced news and current affairs coverage of the protest movement against 

President Ali Abdullah Saleh in 2011 has proved very popular. 

  

Al-Sa'idah is widely believed to be owned by Yemeni investors close to the ruling 

General People’s Congress party.  

 

Its managing director is Hamid al-Shamiri, whose brother is Yemen's ambassador 

to Egypt and the Arab League. 

  
Before the protests began, the station had broadcast interviews with President Ali 

Abdullah Saleh and other leaders of the ruling General People’s Congress party. 

 
But in August 2010 one of the station’s Ramadan programmes, My concern is your 

concern, attracted condemnation from tribal leaders and praise from members of the 

public for its satirical treatment of several social issues.  

 

Ever since then, Al Sa’idah has distanced itself from the government. 

 

http://www.alsaeedah-tv.com/


 

 

52 

There is some evidence that Al-Sa’idah has gained in popularity at the expense of 
state TV.  
 

During 2011 it began broadcasting two programmes that covered the protest 

movement against President Saleh.  

 

Under the shadow of events is presented by a moderate Islamist, Mohamed Alamiri, 

who invites both pro-government and opposition figures to engage in debate. 

 

This is probably the most watched programme of its kind on any Yemeni channel.  

 

The station also broadcasts Al-Sa’idah Platform, a phone-in programme which  

features both pro-government and pro-opposition contributors. 

 

 The programme airs a wide range of views and its presenter, Sami al-Samei, is one 

of the best known TV personalities in the Yemen. 

 

Programme Presenter - Sami Al-Samei 

Tel: (Egypt) +20 1 083 80994 

Email: info@alsaeedah-tv.com 

Facebook page: https://www.facebook.com/alsaeedahchannel 

Presenter Email: s_sa711@yahoo.com 

Presenter Facebook Page: https://www.facebook.com/sami.alsamie 

 

 

 

mailto:s_sa711@yahoo.com
mailto:info@alsaeedah-tv.com
https://www.facebook.com/alsaeedahchannel


 

 

53 

Al-Aqiq www.alaqeeq-tv.net 

 

Al-Aqiq TV began test transmissions from Kuwait in early 2010, but the station soon 

moved to Cairo, where it was formally launched in May the same year. 

 

The channel's managing director is Anwar al-Ashwal, a presenter on Yemen state 

TV.  

 

Al Aqiq’s shareholders are believed to include Faris al-Sanabani, President Ali 

Abdullah Saleh's media adviser, and a nephew of the president, Tariq Muhammad 

Abdallah Saleh. 

 

Al-Aqeeq TV’s website is www.alaqeeq-tv.net, but it was hacked by anti-government 

activists in May 2011, In January 2012 it was no longer available 

 

Contacts? 

  

 

Aden Live www.ade-tv.net  

 

Launched in 2009 as Aden TV, this London-based satellite station supports the 

secessionist movement in Southern Yemen, aimed at restoring its independence 

from the North. 

  

Aden Live’s programming is almost entirely political. 

http://www.ade-tv.net/
http://www.alaqeeq-tv.net/
http://www.alaqeeq-tv.net/


 

 

54 

 

The station repeatedly broadcasts repeated video footage of protests and rallies in 

southern parts of Yemen.  

 

It is clearly run on a low budget. The most common format in its live programmes 

consists of an unseen presenter conducting conversations by telephone with 

correspondents and activists inside Yemen.  

 

The authorities in Sana’a have made a number of attempts to persuade satellite 

operators to drop Aden Live.   

 

The channel broadcasts by satellite and is streamed live from its website. 

 

Contacts? 

 

 

Al-Jazeera www.aljazeera.net 

 
 

Al-Jazeera is a 24-hour free-to-air satellite news channel in Arabic based in the Gulf 

state of Qatar. 

 

Al-Jazeera means ‘the island,’ a term widely in Arabic used to describe the Arabian 

Peninsula.  

 

It has transformed the broadcast landscape of the Middle East and North Africa. 

http://www.aljazeera.net/


 

 

55 

 

The station has an Arabic-speaking audience estimated at between 40 and 50 

million.  

 

Since its launch in 1996, Al-Jazeera has developed a network of TV channels in 

Arabic and English. 

 

These include sports channels and a children’s channel. 

 

Al-Jazeera employs some 2,500 people in 40 countries. 

 

It has four broadcast centres in Doha (the capital of Qatar), Kuala Lumpur, 

Washington and London.  

 

Al-Jazeera was the first widely-watched Arabic channel to report freely on the Middle 

East and North Africa, providing extensive live coverage on the model of CNN,  

 

The TV station not only challenged Qatar’s powerful Arab neighbours. It also 

encouraged open debate on a wide range of hitherto taboo political and social 

issues.  

 

Two events combined to make this possible. 

 



 

 

56 

In 1995 the Western-educated Crown Prince of Qatar, Hamad bin Khalifa, overthrew 

his father as Emir and embarked on a programme of modernisation and 

liberalisation.  

 

At about the same time a pioneering BBC satellite news channel in Arabic was 

abruptly closed down after its Saudi partners objected to a documentary which it 

broadcast about Saudi Arabia.  

 

Many of the BBC-trained Arab journalists and technicians laid off were promptly 

hired by Al-Jazeera. 

 

Most Arab governments, and quite a few Western ones, have been offended by al-

Jazeera’s coverage at one time or another.  

 

The channel’s operations have frequently been hampered by the banning or arrest  

of its staff. Its offices in Baghdad and Kabul have been hit by US missiles.  

 

Economic pressure from Saudi Arabia has severely restricted the channel’s 

advertising potential, forcing it to remain heavily dependent of subsidies from the 

Qatari government. 

 

Al-Jazeera is streamed live on the internet and is broadcast on the following 

satellites: 

 



 

 

57 

 
Intelsat 8   
Telkom 1   
AsiaSat 5   
Türksat 2A   
Eutelsat W7   
Arabsat 5A   
Badr 4   
Eurobird 2   
Astra 1M   
Hot Bird 9  
Eurobird 9A   
Amos 2   
Nilesat 201   
Atlantic Bird 7   
Atlantic Bird 2   
NSS 7   
Intelsat 9   
Anik F3   
 

Tel: (Qatar) +974 44489 6666 

                    +974 44489 7389 

Email: manager@aljazeera.net  

Address: Al Jazeera Satellite Network Building, Khalifa Street,  P.O. Box 23123 

Doha, Qatar 

 
 
Al-Arabiya www.alarabiya.net 
 
 
This 24-hour satellite news channel in Arabic has proved the most successful of 

many attempts to imitate and rival Al-Jazeera. 

 

Al-Arabiya is based in Dubai, in the United Arab Emirates, but the station is majority-

owned by the Saudi broadcaster, MBC. 

 

http://www.alarabiya.net/
http://www.lyngsat.com/intel8.html
http://www.lyngsat.com/intel8.html
http://www.lyngsat.com/telkom1.html
http://www.lyngsat.com/asia5.html
http://www.lyngsat.com/turk2a.html
http://www.lyngsat.com/ew7.html
http://www.lyngsat.com/arab5a.html
http://www.lyngsat.com/badr4.html
http://www.lyngsat.com/eb2.html
http://www.lyngsat.com/astra1m.html
http://www.lyngsat.com/hb9.html
http://www.lyngsat.com/eb9a.html
http://www.lyngsat.com/amos2.html
http://www.lyngsat.com/nile201.html
http://www.lyngsat.com/ab7.html
http://www.lyngsat.com/ab2.html
http://www.lyngsat.com/nss7.html
http://www.lyngsat.com/intel9.html
http://www.lyngsat.com/anikf3.html
mailto:manager@aljazeera.net


 

 

58 

MBC is owned by Sheikh Walid al-Ibrahim, a son-in-law of the late King Fahd of 

Saudi Arabia.  

 

He launched the channel in 2003 as a self-styled “moderate” alternative to al-

Jazeera.  

 

Al-Arabiya’s fast-paced bulletins, glamorous presenters and high-tech sets and 

graphics make it the slickest of all the pan-Arab TV stations.  

 

Critics accuse Al-Arabiya of being pro-American, but viewing figures suggest it is 

second only to al-Jazeera in terms of popularity across the Middle East. 

  

Al-Arabiya is streamed live on the internet and is carried by the following satellites: 

 
 
Intelsat 8   
Optus D2   
AsiaSat 5   
Badr 4   
Hot Bird 9  
Nilesat 201   
Atlantic Bird 7   
Anik F3   

 
Tel. +971 4 391 9999  

       +971 4 390 1000 

Email: contact@alarabiya.net 
 
Address: Al Arabiya, MBC Group Building No 3, PO Box 72627, Dubai Media City, 
Dubai, United Arab Emirates 

 

 

mailto:contactus@alarabiya.net
http://www.lyngsat.com/intel8.html
http://www.lyngsat.com/intel8.html
http://www.lyngsat.com/optusd2.html
http://www.lyngsat.com/asia5.html
http://www.lyngsat.com/badr4.html
http://www.lyngsat.com/hb9.html
http://www.lyngsat.com/nile201.html
http://www.lyngsat.com/ab7.html
http://www.lyngsat.com/anikf3.html


 

 

59 

 
BBC Arabic TV www.bbcarabic.com 

 

This 24-hour free-to-air satellite news channel in Arabic was launched by the BBC in 

March 2009 from studios in London.  

 

Like the rest of the BBC World Service, it is funded by the British Foreign Office.  

 

BBC Arabic is the British government’s second attempt to set up an Arabic language 

satellite TV station. 

 

An earlier BBC attempt to set up an Arabic TV station ended abruptly in 1996 after a 

dispute over censorship with its Saudi partner in the joint venture. 

 

The Saudi partner objected to a documentary which the channel aired about Saudi 

Arabia, so the channel was shut down. 

 

The current BBC Arabic TV service is controlled by the BBC alone. It forms part of a 

restructured BBC Arabic Service called BBC Arabic.  

 

This brings together the BBC’s radio, TV and online output in Arabic.  

 

BBC Arabic aims to deliver multimedia content across as many platforms as 

possible, including mobile phones and hand-held computers.  

 

http://www.bbcarabic.com/


 

 

60 

It places particular emphasis on audience participation through interactive discussion 

programmes.  

 

BBC Arabic TV boasts a brand name which has won widespread respect and large 

audiences throughout the Middle East since the BBC first began broadcasting in 

Arabic in 1938. 

 

However, it entered a market place that was already crowded. The channel has had 

to compete against other satellite networks with far greater financial resources.  

 

In 2010, a year after the launch the launch of the new BBC Arabic TV service, the 

BBC estimated its weekly audience at 12 million. This was substantially less than its 

target figure of 20 million.  

 

However, a more recent audience survey conducted between February and July 

2011, suggested that BBC Arabic TV’s coverage of the Arab Spring uprisings in 

several countries across the Middle East and North Africa had boosted its overall 

audience to more than 33 million. 

 

The future of the service appears uncertain once the current five-year British 

government grant to fund its operations comes to an end in 2014. 

 

BBC Arabic TV is streamed live on the internet and is available on the following 

satellites: 

 



 

 

61 

 
Intelsat 8   
Badr 4   
Hot Bird 8   
Intelsat 10-02   
Nilesat 102   
Anik F3   
 

Global News Communications, BBC Arabic TV - Roxanna Shapour 

Tel: (UK) + 44 7912 583 892  

roxanna.shapour@bbc.co.uk 

Address: Egton House, Portland Place,London W1A 1AA, UK 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

mailto:roxanna.shapour@bbc.co.uk
http://www.lyngsat.com/intel8.html
http://www.lyngsat.com/intel8.html
http://www.lyngsat.com/badr4.html
http://www.lyngsat.com/hb8.html
http://www.lyngsat.com/intel1002.html
http://www.lyngsat.com/nile102.html
http://www.lyngsat.com/anikf3.html


 

 

62 

6. Print media overview 

 

Newspapers are the third largest source of news and information in Yemen after TV 

and radio. 

 

But they only circulate in the main cities and are not widely regarded as an important 

and reliable source of news and information about the Yemen. 

 

The BBC World Service Trust survey of media consumption habits in 2010 found 

that only 12% of Yemenis read a newspaper daily and only 3% regarded 

newspapers as in important source of news about current events in the country. 

 

However newspaper articles are frequently picked up by radio stations and used as 

the basis for news bulletins. This gives newspapers some relevance as a source of 

breaking news beyond their own readership. 

 

That said, state radio and TV mainly run anodyne news stories provided by the 

government-run Saba News Agency.   

 

In 2008 the Yemeni Journalists' Syndicate (YJS) listed approximately nine 

government-controlled newspapers, 50 independent publications and 30 party-

affiliated newspapers in the country. 

  

Most are published in Arabic, but a handful of newspapers and magazines appear in 

English. 



 

 

63 

 

All privately owned Yemeni newspapers have limited resources. They cater for a 

small and impoverished readership, which has declined with the advent of satellite 

TV and the internet.  

 

Even the elite now prefer to read news online and watch it on TV.  

 

Some people buy English-language publications to improve their reading skills. 

 

Government offices and NGOs often subscribe to a number of publications and 

expect the staff to read them. 

 

Other people read newspapers more for the advertising that they carry than the 

news that they report.  Advertisements for jobs, marriage and houses for rent or sale 

are followed eagerly. 

 

Unlike local radio and TV, Yemeni newspapers offer a diversity of political opinions 

and viewpoints. Some publications are independent or affiliated to opposition parties. 

 

However government-controlled newspapers that reflect the official line predominate.  

 

Al-Thawra (The Revolution), the daily newspaper of the ruling General People’s 

Congress party, is Yemen’s largest newspaper. It claims a daily sale of 60,000. 

 

Most other newspapers in Yemen sell fewer than 20,000 copies per issue. 



 

 

64 

 

State sponsorship secures considerable resources for the official publications, 

guaranteeing them wide distribution and the most impressive layout.  

 

Most independent and opposition newspapers can only afford to publish weekly. 

 

The average Yemeni newspaper has 16 to 20 pages and a cover price of between 

30 and 60 rials (15 to 30 US cents). 

   

The government owns most of the printing presses, including those used by most 

opposition papers, so production and distribution can be easily stopped when the 

authorities deem it necessary.  

 

Only three independent newspapers own their own presses.  

 

Nevertheless, Yemen does have a broad range of print media representing different 

political factions.  And in recent years the independent and opposition press has 

become increasingly vocal. 

 

The Arab Press Network describes the press in Yemen as "one of the region's most 

vibrant, socially critical and politically engaged".  

 

The New York-based Committee to Protect Journalists takes a similar view, saying: 

"Yemen's outspoken press is one of the country's most important centres of dissent 



 

 

65 

and political debate and, over the last two years, it has become noticeably bolder in 

exposing high-level corruption and tackling sensitive political issues." 

 

Since March 2011, a number of newspapers have been established by anti-

government protestors encamped in public squares in Sana’a and other cities such 

as Taiz and Al-Hodeidah.  

 

They carry titles such as Shabab al-Thawrah (Youth of the Revolution) and Sawt al-

Thawrah (Voice of the Revolution). These improvised newspapers consist of four to 

eight pages and are generally distributed free. 

 

However, news websites have increasingly become the main source of breaking 

news.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

66 

Leading newspapers and other print publications 

 

Al-Thawra (The Revolution) www.althawranews.net  

 

Al Thawra is the flagship official newspaper of the ruling General People's Congress 

party (GPC). 

 

This Sana’a-based daily carries uncritical coverage to President Saleh's activities 

and the government's policies and achievements.  

 

Typically, a large portion of the content is drawn directly from the official news 

agency, Saba, including many of the main headlines.  

 

The newspaper claims a circulation of 60,000.  

 

Editor in Chief - Ibrahim Alma’lami 

Tel: +967 1 321528/32/33 

Email: althawrah99@yahoo.com 

 

 

 

 

 

 

 

mailto:althawrah99@yahoo.com
http://www.althawranews.net/


 

 

67 

Akhbar al-Yawm (News of the Day) www.akhbaralyom.net   

 

This independent daily has been published in Sana’a since 2003.  

 

It reports on domestic and international issues and often runs stories that embarrass 

to the government, such as reports about opposition grievances and clashes 

between security forces and protestors.  

 

The paper has a reported circulation of 20,000.  

 

Media reports have linked Akhbar al-Yam with MajorGeneral Ali Muhsin Salih al-

Ahmar, a relative of the president, who has joined the anti-Saleh opposition together 

with his First Armoured Division.  

 

Editor in Chief - Iyad Albuhairi 

Tel. +967 1 606711 

Email: info@akhbaralyom.net  

Address: Taiz Street, P O Box 3347, Sana’a, 

 

 

 

 

 

 

 

mailto:info@akhbaralyom.net
http://www.akhbaralyom.net/


 

 

68 

Al-Siyasiyah (The Political) www.alsyasiah.net  

 

This Sana’a based government daily was founded in 2007.  

 

It is published by the official Saba news agency and draws much of its content from 

its news service. 

 

Al-Siyasiyah generally adheres to the positions of the president and his ruling 

General People’s Congress party. 

 

Some commentaries that appear on the Mu’tamar website of the ruling party also 

appear in Al-Siyasiyah.  

Contact details? 

 

 

Saba news agency www.sabanews.net  

  

Saba is the government’s official news agency. It is the main source of news for 

state-run radio and television and for many pro-government newspapers. 

 

Saba has nine branch offices in the following provincial cities: Al-Ghaydah, Taiz, 

Sayun, Lahj, Zinjibar, Aden, Ataq, Al-Hodeida and Al-Mukalla.  

 

Saba also publishes its own daily newspaper in Sana’a called Al-Siyasiyah (The 

Political). 

http://www.sabanews.net/
http://www.alsyasiah.net/


 

 

69 

 

The news agency was established in 1970. Following the unification with South 

Yemen 1990 it merged with the Aden-based Aden News Agency.  

 

Saba focuses on official announcements by the government. It also runs stories that 

reflect the government's opinion. 

 

Its website publishes news in Arabic, English and French.  

 

Saba also provides a photo service. 

 

Chairman - Tariq Ahmed Mohammed Alshami  

Tel: +9671 250078/83 

Email? sabanet@y.net.ye  

Address: Head Office, 5-story Office Building and Printing Plant, Al-Jama’ah Al-

Arabia Street, Sana’a 

 

 

14 Uktubar (14 October) www.14october.com  

 

This Aden-based daily was run by the South Yemen government before unification 

in 1990. It was taken over by the Sana’a authorities after the 1994 civil war. 

 

It is named after the date on which the armed struggle against British colonial rule 

began in South Yemen in 1963. 

http://www.14october.com/
mailto:sabanet@y.net.ye


 

 

70 

 

The newspaper draws heavily on the official Saba news agency and articles 

republished from other government-run publications. 

  

Editor in Chief - Ahmed Mohammed Alhubaishi 

 

Contact telephone and email? 

 

 

Al-Jumhuriyah (The Republic) www.algomhoriah.net 

 

This Taiz-based regional daily is one of many pro-government newspapers which 

delivers favourable coverage of the activities of the president, the government and 

the ruling General People’s Congress party.  

 

Typically, a large portion of the newspaper’s content is drawn directly from 

the Saba news agency, including many of the main headlines.  

 

Al-Jumhuriya claims to have a circulation of 15,000.  

 

Deputy Editor in Chief - Abbas Ghaleb  

Tel: +967 4 211844/5/6 

Email: abbas@algomhoriah.net 

 

 

mailto:abbas@algomhoriah.net
http://www.algomhoriah.net/


 

 

71 

Al-Sahwa (The Awakening) www.alsahwa-yemen.net  

Al-Sahwa is the official weekly newspaper of the Islamic Islah Party/Yemeni Alliance 

for Reform, the largest opposition party in parliament. 

 

It concentrates on analysing the week's news from an Islamic perspective and is well 

known for its criticism of the government.  

 

Al-Sahwa is published on Thursdays. It also has an influential online presence. 

 

Editor-in-Chief - Rajeh Badi,  

Tel. +967 1 230317 

Email: alsahwa@yemen.net.ye 

 

 

 Al-Masdar (The Source) www.almasdaronline.com  

 

This Sana’a-based independent weekly is often critical of government policies and 

provides good coverage of southern issues.  

 

Its website is regularly updated throughout the day with breaking news stories.  

 

Its print edition is published on Tuesdays, but the authorities have prevented the 

newspaper from being distributed on several occasions. 

 

 

http://www.almasdaronline.com/
http://www.alsahwa-yemen.net/
mailto:alsahwa@yemen.net.ye


 

 

72 

Managing Editor (newspaper) - AbdulHakim Hilal 

Tel: +967 1 465336 

Address: Alribat Street, P O Box: 4693, Sana’a,  

 

Managing Editor (Website)  - Yaser Alerami,  

Mobile: +967 713 141 888 

Email: info@al-masdar.com  

Facbook page: https://www.facebook.com/almasdar 

  

 

Al-Ghad (Tomorrow) www.alghadyem.net 

 

This weekly newspaper describes itself as independent. 

 

It often publishes reports that reflect poorly on the government, including reports on 

sensitive topics such as security.  

 

Its editor-in-chief, Faysal Mukaram, also writes for the pan-Arab daily Al-Hayat, 

which is published in London and printed locally throughout the Middle East. 

  

Managing Editor - Khaled Al-haroogi 

Tel: +967-1-565100/101/102 

Email: info@alghadyem.net 

          alghadyem@gmail.com  

 

mailto:alghadyem@gmail.com
mailto:info@al-masdar.com
https://www.facebook.com/almasdar
http://www.alghadyem.net/
mailto:info@alghadyem.net


 

 

73 

Al-Mithaq (The Covenant) www.almethaq.net  

 

This Sana’a-based weekly is an official publication of the ruling General People’s 

Congress party. 

 

It reports primarily on party activities, but also includes local and international news. 

 

Al-Mithaq appears on Mondays. It has been published since 1982.  

 

Editor-in-Chief - Tawfeeq Othman Alshargabi,  

Tel: +967 1 466128/9 

Email: chief@almethaq.net  
 
Address: Aser, P O Box: 3777, Sana’a 

 

 

26 Sibtimbar (26 September) www.26sept.info  

 

This Sana’a-based weekly is the official army newspaper. It is staunchly pro-

government. 

 

It is named after the date in 1962 when the Yemen Arab Republic was proclaimed in 

North Yemen, following the overthrow of the monarchy..  

 

28 Sibtimbar is owned and run by the Department of Moral Guidance in the Ministry 

of Defence. Nearly all its staff are military personnel. 

http://www.26sept.info/
http://www.almethaq.net/
mailto:chief@almethaq.net


 

 

74 

 

Editor-in-Chief: Staff Major Ali Hassan Shatir 

+967 1 262626 

Email? 

   

 

Al-Ahali (The People) www.alahale.net 

 

This Sana'a-based weekly newspaper was named after a left-wing Egyptian paper of 

the same name.  

 

Al-Ahali says it has a print run of 24,000 copies and is distributed in all governorates 

of the country.  

 

Four consecutive issues of the paper were seized by the government in May and 

June 2009.  

 

Editor-in-Chief - Ali Ali Algaradi  

Tel:  +967 1 205285 

Address:  Aldaeri and Road 20 intersection, P O Box: 1687, Sana’a,  

 

 

Yemen Times www.yementimes.com   

 

 This Sana’a-based English language newspaper is published twice a week. 

http://www.yementimes.com/
http://www.alahale.net/


 

 

75 

 

It reports primarily on domestic issues and often carries news items that are critical 

of the government.  

 

Yemen Times claims to be the most widely read English-language paper in the 

country. It caters mainly for the expatriate community in Sana’a. 

 

The newspaper was founded in 1991 and was the first English language newspaper 

to be published in Yemen. 

 

Yemen Times is active on Facebook and Twitter. 

 
Publisher & Editor-in-Chief - Nadia Abdulaziz Al-Sakkaf 

Tel: +967 1 268-661/2/3 

Email? 

Address: Hadda St., P.O. Box 2579, Sana'a, Yemen 

 

Taiz Office Manager - Imad Ahmed Al-Saqqaf 

Tel: +967 4 217-156 

Email: yttaiz@y.net.ye 

 

 

 

 

 

mailto:yttaiz@y.net.ye


 

 

76 

Yemen Observer www.yobserver.com  

 

This Sana’a-based English-language newspaper is published twice a week and is 

the main competitor to the Yemen Times. 

 

It is owned by Faris Sanabani, Press Secretary to President Ali Abdullah Saleh.  

 

He also owns the monthly English language magazine Yemen Today and is widely 

believed to be a shareholder in the Kuwait-based Al-Aqiq satellite TV channel. 

 

The Yemen Observer reports primarily on domestic issues. Some of its coverage is 

critical of the government. 

 

The US journalist Jennifer Steil wrote an entertaining account of the year which she 

spent as editor of the Yemen Observer in 2006/7 in her book “The woman who fell to 

earth.” 

 

This gives a good insight to the problems of trying to run an independent newspaper 

Yemen and the pressures and constraints under which Yemeni journalists operate. 

Telephone: +967 1 505 466  

                    +967 1 248 444 

Email: editor@yobserver.com  

 info@yobserver.com  

Address: College of Police Street,   P.O Box 19183, Sana’a  

       

mailto:info@yobserver.com
http://www.yobserver.com/
mailto:editor@yobserver.com


 

 

77 

 

Yemen Post www.yemenpost.net  

 

This English-language weekly is published in Sana’a on Mondays, but the 

newspaper’s website is updated daily. 

 

Copies of the Yemen Post are distributed throughout Yemen and in Saudi Arabia 

and the United States. 

 

The newspaper was founded in 2007, 

 

Publisher and Editor-in-Chief - Hakim Almasmari  

Mob: +967 711 000 202  

       : +967 736 145 873 

Tel:   +967 1 450 263  

Email:  editor@yemenpost.net  

The Yemen Post, Baghdad Street, P.O Box 15531, Sana’a 

 

       

Yemen Today www.yemen-today.com  
 
 

This Sana’a-based English-language magazine covers international affairs (mostly in 

the Arab world) and local news. 

 

It is printed monthly and updated daily online.  

http://www.yemen-today.com/
http://www.yemenpost.net/
mailto:editor@yemenpost.net


 

 

78 

 

The magazine is owned by Faris Sanabani, Press Secretary to President Ali 

Abdullah Saleh. He also owns the Yemen Observer. 

 

Publisher & Editor-in-Chief - Faris Abdullah Sanabani,  

Tel: +967 1 248 444 

      +967 1 505 446 

Email: faris@yobserver.com    

 

Managing Editor - David MacDonald 

Email:  David@yemen-today.com  

Address: Villa 110, 23d Street – Off Police Academy Road,  P.O. Box 19183 Sana’a. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

mailto:David@yemen-today.com
mailto:faris@yobserver.com


 

 

79 

7. Online media overview 

 

Internet usage in Yemen remains low compared to other countries in the Arabian 

Peninsula, but it has grown steadily in recent years. 

 

The number of internet users increased from less than one per cent of the population 

in 2004 to more than 12 per cent in 2010, according to statistics published by the 

International Telecommunications Union (ITU). 

 

The latest figure implies that nearly three million Yemenis used the internet in 2010. 

 

YemenNet, the country’s main internet service provider, said there were 88,000 

subscribers to high-speed ADSL internet services in the first quarter of 2011, and 

about 500,000 subscribers to slower speed dial-up services.  

 

Expense is a big factor limiting internet use. Two hours of web surfing via a phone 

network costs 1,200 riyals (about US$5.60). 

 

The average Yemeni might pay about half that amount per month for mobile phone 

usage.  

 

Regular internet access at home is simply not affordable for most people.  

 

Up to 60 % of all internet accounts belong to businesses and organisations rather 

than private individuals.  



 

 

80 

Most internet users access the web at their workplace or at an internet cafe. 

 

Given the conservative nature of Yemeni society, which discourages women from 

leaving the home unaccompanied and frequenting internet cafes, there are far fewer 

women internet users than men.  

 

Survey evidence suggests that people go to internet cafes mainly to chat online, play 

games and visit entertainment websites.  

 

The authorities have imposed a series of restrictions on internet cafés to make the 

surveillance of internet users easier. 

 

Internet cafe owners have been ordered to remove partitions between computers 

and to make all computer screens visible to the café operator.  

 

In some establishments, customers are required to submit personal identity 

information to the management before they are allowed to go online.  

 

Some internet café owners also use computer monitoring software to check the 

surfing activities of their customers.  

 

The Open Net Initiative, which monitors internet filtering and surveillance, says the 

government blocks access to opposition and independent news websites, discussion 

forums and blogs, as well to pornography and material deemed offensive to Islam.  

 



 

 

81 

The US State Department has reached a similar conclusion. 

 

The State Department said in its 2010 Human Rights Report on Yemen that the 

government uses commercially available software to limit the content that internet 

users in the country can access. 

 

It noted that government’s ownership of Yemen’s two main internet service 

providers, TeleYemen and YemenNet, facilitated state control over internet access. 

  

According to the US State Department report, the Yemeni government blocked a 

number of independent and opposition news websites during 2009. 

 

These included the news websites Al-Shura.net and Ishtiraki.net, Adenpress.com 

and the websites of four independent newspapers: Al-Ayyam, Al-Taghyir, Al-

Masdar and Al-Wasat. 

 

The State Department report said the Yemeni government also blocked 

Yemenhurra.net, a website that covered the Saada conflict. In addition, the 

government changed content on this website, it said.  

 

Skype, which allows user to make voice calls over the internet, was banned 

by TeleYemen in 2010 on the grounds that it provided an "unauthorized" 

communications service. 

 



 

 

82 

A proposed new law to regulate the broadcast and online media was approved by 

the cabinet and submitted to parliament in December 2010. However, no progress in 

the passage of this legislation has been reported since then. 

 

The draft law is principally aimed at defining the conditions under which private radio 

and television would be allowed to exist. However, it also aims to regulate news 

websites based inside Yemen. 

 

Under the terms of the draft law, the government would charge a fee of 20 

million riyals, (approximately US$90,000) US dollars) for a licence to set up and run 

a news website. Few independent operators could afford such a sum. 

 

Several political parties and news organizations have already established an online 

presence.  

 

About 200 Yemeni news websites are accessible from within the country, but limited 

public access to computers and government filtering of internet content make it 

difficult for ordinary Yemenis to take full advantage of them. 

 

Many of the news websites are government-controlled, Others are propaganda 

mouthpieces for various opposition groups.   

 

But some are independent news sources. These include www.marebpress.net , 

www.alsahafah.net , a news aggregator website, and www.al-tagheer.com     

 

http://www.al-tagheer.com/
http://www.marebpress.net/
http://www.alsahafah.net/


 

 

83 

Use of social media remains low in Yemen compared to other countries in the Arab 

world, but it has picked up during the unrest of 2011.  

 

The Arab Social Media Report 

www.dsg.ae/NEWSANDEVENTS/UpcomingEvents/ASMROverview2.aspx, 

published by the Dubai School of Government in January 2011, found that Facebook 

was used by less than one percent of the population in Yemen, compared to 5% in 

Egypt and 17% in Tunisia. 

 

However, since then Yemeni protesters have been using social networking sites 

such as Twitter and Facebook to give regular updates on the situation in various 

cities across the country. 

 

 Among the most prolific Twitter contributors are @YERevolution, who tweets 

regular updates in Arabic, @ameerah1yemenia, who tweets in English, and 

@KhaledHammadi, a Yemeni journalist who reports in English on the situation 

around Sana’a. 

 

It is not just the opposition that uses social media to reach out to the wider public. 

Several senior members of the Yemeni government have Facebook pages. 

 

Most visitors to the main Yemeni news sites are people who actually live in Yemen, 

rather than economic or political exiles in the diaspora. 

 

http://www.dsg.ae/NEWSANDEVENTS/UpcomingEvents/ASMROverview2.aspx


 

 

84 

For example, 73% of visitors to the popular and independent www.marebpress.net  

website are from Yemen. A further 12% are from Saudi Arabia. The rest are from a 

number of Middle Eastern and Western countries.  

 

Similar ratios apply to the majority of news websites.  

 

In some cases, the number of website visitors from the United States rivals the count 

from Saudi Arabia for the number two spot. 

 

 Some sites, such as Al-Mu'tamar www.almotamar.net/news, the official website of 

the ruling General People’s Congress party, clearly state their affiliations.  

 

Others describe themselves as independent, but their political sympathies can often 

be inferred from their choice of content or language.  

 

There are a number of professionally designed pro-government sites that 

concentrate on news from particular regions or governorates.  

 

These include: Akhbar al-Janub (News of the South) www.alganob.net  

Lahj News www.lahjnews.net Ibb News www.ibbnews.net and SaadahPress  

www.saadahpress.net 

 

Several opposition parties also have their own websites which feature a combination 

of news and information about the organisation.  

http://www.saadahpress.net/
http://www.marebpress.net/
http://www.almotamar.net/news/
http://www.alganob.net/
http://www.lahjnews.net/
http://www.ibbnews.net/


 

 

85 

These include Al-Sahwa (The Awakening)  www.alsahwa-yemen.net, the official 

website of Islah, the largest opposition party in parliament. 

 

www.almasdaronline.info the news website of the independent weekly newspaper 

Al- Masdar is also very popular. 

 

Websites reflecting extra-parliamentary opposition or dissident viewpoints tend to be 

based outside the country. Many do not disclose their location. 

 

In September  2011 protestors camped out in central Sana’a in an open space they 

call Taghyir (Change) Square announced the launch of an internet-streamed TV 

channel which they said would provide “live coverage of the Yemeni revolution's 

events and Taghyir Square's marches, conferences, and forums”.  

 

This takes the form of the video-posting site www.ustream.tv/channel/ye-7sm  

 

The protestors promised to set up similar channels throughout the country. 

 

There are several websites that support the secessionist Southern Movement, which 

seeks the restoration of an independent state in South Yemen, with its capital 

in Aden.  

 

These pro-secession websites typically post only a handful of stories a day, maybe 

up to a dozen in the case of Sada Aden (Echo of Aden) www.sadaaden.com .  

 

http://www.sadaaden.com/
http://www.alsahwa-yemen.net/
http://www.almasdaronline.info/
http://www.ustream.tv/channel/ye-7sm


 

 

86 

Its visitor counters indicate a readership for most stories in the high hundreds or low 

thousands.  

 

Other pro-secession websites include Aden Press www.adenpress.com which has 

been going since 2006, TAJ www.tajaden.org  and Sawt al-Janub (Voice of the 

South) www.soutalgnoub.com which is controlled by opposition figure Abdallah 

Ahmad al-Halmi. All three sites are based in London. 

  
The Houthi rebels in the Northern Saada governorate, also have their own website 

Al-Minbar (The Pulpit), which is frequently blocked by the government.  

 

It is usually available at one or more of the following addresses:  

www.almenpart.net 

www.almenpar.com 

www.almenpar.info 

www.almenpar.org . 

 

In addition, the Houthi rebels have a dedicated YouTube channel: 

www.youtube.com/sadahonlineorg  

 

Although Yemenis do not appear to have taken to blogging on political and social 

issues to any great extent, they do appear keen to take part in discussion forums.  

 

One of the most significant is The Forums of Al-Dali Gateway of the South 

www.dhal3.com/vb  This site is hosted by the Southern Media Centre and named 

after the city and province which is one of the centres of southern unrest.  

http://www.dhal3.com/vb
http://www.adenpress.com/
http://www.tajaden.org/
http://www.soutalgnoub.com/
http://www.almenpart.net/
http://www.almenpar.com/
http://www.almenpar.info/
http://www.almenpar.org/


 

 

87 

 

The site is divided into four sections, of which the Political Forum is the most 

popular. It receives anything from a few hundred and more than one thousand posts 

per day.  

 

Discussion focuses on issues of interest to discontented residents of South Yemen. 

The site hosts information on such topics as protests, leaders of the Southern 

Movement, and perceived government oppression of the South. 

 

 The portal’s news coverage usually lags behind that of other websites, but calls for 

demonstrations posted on the Forums of Al-Dali occasionally precede those made 

through other media.  

 

The discussions of anti-government demonstrations on Forums of Al-Dali 

occasionally include real-time updates - probably sent from mobile phones. These 

sometimes provide eyewitness accounts of the protests before the news media can 

report on them. 

  

 

 

 

 

 

 

 



 

 

88 

Leading news websites 

 

Ma'rib Press www.marebpress.net  

This is listed by several internet statistics sites as one of the most visited Yemeni 

news websites.  

 

Established in 2005 in the town of Ma’rib, 170 km east of the capital, Ma’rib Press 

claims to be the first news site to be based outside the capital, Sana’a. 

 

Ma’rib Press gained repute in 2007 when it exposed a fraudulent deal for the 

construction of nuclear power plants. 

 

This revelation led to the sacking of several government ministers.  

 

The site is updated frequently during the day.  

 

Editor-in-Chief and Website Manager  - Mohammed Alsalehi,  

Mob: +967 733 282 910 

Tel:   +967 1 538 761 

Email: alsalhi@marebpress.net  

           marebcity1@hotmail.com  

 

 

 

 

mailto:marebcity1@hotmail.com
http://www.marebpress.net/
mailto:alsalhi@marebpress.net


 

 

89 

Al-Sahwa (Awakening) www.alsahwa-yemen.net  

 

This influential website is run by the main parliamentary opposition party Islah. Its 

content reflects that of the party’s weekly newspaper Al-Sahwa. 

 

Editor-in-Charge - Mohammed Alyousufi 

Mob: +967-712 000 967 

Tel:   +967 1 230 317 

Email: aluosfimo@hotmail.com  

 

 

Sahafah (Press) www.sahafah.net 

 

This is an influential news aggregator site that publishes content from a variety of 

other news sources. 

 

Website Manager - Yusir Alathwari,  

Mob:  +967 734 877 050 

 
 

Al-Taghyir (Change) www.al-tagheer.com  

 

This is independent news website is run by Arafat Madabish, a journalist who also 

works for the US-funded Radio Sawa and the pan-Arab daily  Al-Sharq al-Awsat.  

 

http://www.al-tagheer.com/
http://www.alsahwa-yemen.net/
mailto:aluosfimo@hotmail.com
http://www.sahafah.net/


 

 

90 

The site, which is updated frequently during the day, is supported by a grant from the 

US National Endowment for Democracy. 

 

Arafat Madabish - General Manager and Editor-in-Chief 

Tel: +967 1 302 051 

Email: mudabish@hotmail.com 

 

  

Al-Mu'tamar (Congress)  www.almotamar.net/news 

 

This influential website is run by the ruling General People’s Congress party. 

 

It provides general local, international, economic and social news and is updated 

frequently throughout the day. 

 

Its commentaries are critical of the political opposition and reports are favourable to 

the president. 

 

Editor-in-Chief  - AbdulMalik Al-Fuhaidi  

Tel. +967-1-208934 

Email: chief@almotamar.net 

 

 

 

 

mailto:chief@almotamar.net
mailto:mudabish@hotmail.com
http://www.almotamar.net/news/


 

 

91 

Bab al-Yemen  www.babalyemen.com 

 

This opposition website is named after the landmark gateway to the Old City of 

Sana’a). 

 

It often posts videos, including clips of anti-government protests.  

 

The site also features comments critical of the government, and links to live streams 

of opposition satellite TV channels. 

 

It allows visitors to post comments without registering. 

 

 

Baraqish www.barakish.net  

 

This news website, named after a historic town in Northern Yemen, was established 

in May 2009 by Abduh Ayish, a correspondent for Al-Jazeera TV. 

 

Editor-in-Chief - Mohammed Aljunaid  

Tel: ???? 

Email:  barakish@barakish.net 

           editor@barakish.net 

 
 

 

 

mailto:editor@barakish.net
http://www.babalyemen.com/
http://www.barakish.net/
mailto:barakish@barakish.net


 

 

92 

 

News Yemen  www.newsyemen.net  

This website is owned by Nabil al-Sufi, a journalist who resigned from the opposition 

Islah party in January 2009.  

 

Tel. +967 1 402 513 

Email: contact@newsyemen.net 

 

 

Dammun Net www.dammon.net  

 

This website, based in Al- Mukalla, the capital of Hadramawt governorate, focuses 

on news from South Yemen. It has an anti-government orientation. 

 

Contacts? 

 

 

Yemen Portal www.yemenportal.net  

 

This news aggregator site brings together news headlines from a number of Yemeni 

news sites, including government-owned, independent and opposition sources. 

 

It was founded by Walid Saqaf, a Yemeni journalist living in Sweden.  

 

The site also offers video and photo content and includes a page of news in English. 

http://www.yemenportal.net/
http://www.newsyemen.net/
mailto:contact@newsyemen.net
http://www.dammon.net/


 

 

93 

 

Contacts? 

 

 

26 September www.26sep.net  

This is the companion website of the Ministry of Defence weekly newspaper of the 

same name. It provides local and international political and economic news updates. 

Editor-in-Chief - Ali Hassan Shatir 

Contacts?? 

  

 

Naba News www.nabanews.net  

 

This influential pro-government website has been widely linked with Brigadier 

General Yahya Saleh, a nephew of President Ali Abdullah Saleh who is commander 

of the Central Security Force.  

 

Editor-in-chief - Alaa al-Safar. 

Tel: ??? 

Email: chief@nabanews.net 

 

 

Akhbar al-Janub (News of the South)  www.alganob.net 

 

Pro-government news website focussing on South Yemen 

http://www.alganob.net/
http://www.26sep.net/
http://www.nabanews.net/
mailto:chief@nabanews.net


 

 

94 

 

Editor-in-Chief - Saqr Abdulwali Almuraisi 

Mob: +967 777 455 222 

Email: chief@alganob.net 

 

 

Lahj News www.lahjnews.net  

Pro-government news website focussing on Lahj governorate in South Yemen 

 

Editor-in-Chief - Abdulmalik Alassar  

Mobile: +967 770 787 834 

             +967 733 302 763 

Email: chief@lahjnews.net 

 

 

Ibb News www.ibbnews.net  

Pro-government news website focussing on Ibb governorate 

 

Editor-in-Chief -  Mohammed Ali Aleryani  

Mob: +967-770543694 

Email: ibbnews@hotmail.com 

           maaeryani@hotmail.com 

 

 

 

mailto:maaeryani@hotmail.com
mailto:chief@alganob.net
http://www.lahjnews.net/
mailto:chief@lahjnews.net
http://www.ibbnews.net/
mailto:ibbnews@hotmail.com


 

 

95 

 

SaadahPress  www.saadahpress.net 

Pro-government news website focussing on Saada governorate, where the Houthi 

rebels are active. 

Editor-in-Chief -  Mansoor Hizam,  

Tel: ??? 

Email: chief@saadahpress.net 

 

 

The Forums of Al-Dali Gateway of the South www.dhal3.com/vb   

This site is hosted by the Southern Media Centre and named after the city and 

province which is one of the centres of southern unrest.  

 

The site is divided into four sections, of which the Political Forum is the most 

popular. It receives anything from a few hundred and more than one thousand posts 

per day.  

 

Discussion focuses on issues of interest to discontented residents of South Yemen. 

he site hosts information on such topics as protests, leaders of the Southern 

Movement, and perceived government oppression of the South. 

 

 Although news coverage usually lags behind that found in other media sources, 

calls for demonstrations posted on the Forums of Al-Dali occasionally precede calls 

for demonstrations relayed in other media.  

 

http://www.dhal3.com/vb
http://www.saadahpress.net/
mailto:chief@saadahpress.net


 

 

96 

The discussions of anti-government demonstrations occasionally include real-time 

updates - probably sent from mobile phones - providing eyewitness accounts of the 

protests before the news media can cover them. 

 

 

Al-Ishtiraki (The Socialist) www.aleshteraki.net  

Website run by journalists from the Yemeni Socialist Party. 

Tel: +967 1 502 756 

Email: info@aleshteraki.net 

 

 

Al-Wahdawi (The Unionist) www.alwahdawi.net  

Website run by journalists from the Nasserite Yemeni Party  

Mob: +967 711 292 383 

Email: alwahdawi2004@gmail.com;   

          alwahdawinet@hotmail.com 

 

 

 Al-Shurah (The Council)  www.al-shoura.net  

Website of the Federation of Popular Unionist Forces opposition party.  

It was unavailable in December 2011 after being hacked. 

 

 

 

 

http://www.al-shoura.net/
http://www.aleshteraki.net/
mailto:info@aleshteraki.net
http://www.alwahdawi.net/
mailto:alwahdawi2004@gmail.com
mailto:alwahdawinet@hotmail.com


 

 

97 

8. Traditional and Informal Channels of Communication 

 

Mosques are sources primarily of religious information only.  

 

The only people allowed to address gatherings of the faithful are the Imams and 

other clerics in charge of the mosques.  

 

People gather five times for prayers and on Fridays, at noon. People also gather in 

large numbers at mosques on particular religious occasions, although women and 

children do not usually attend.  

 

Some Friday sermons refer to current political events, more so since the start of the 

anti-government protest movement in 2011. 

 

 Most of the clerics are affiliated to particular religious and/or political movements, so 

they are not always regarded as a trustworthy source of ‘political’ information.  

 

However, they are trusted as a source of religious information. 

  

In the North and Southeast of Yemen, tribal structures are still important.  

 

The tribal elders command great respect in these areas and their word is heeded by 

all. 

 

However, any messages spread by aid agencies tribal elders would only reach 



 

 

98 

people belonging to that particular tribe. 

 

In other parts of Yemen, the tribal elders are much less influential. 

 

In recent years mobile phones and the internet have begun to have a big impact on 

the way information is shared in Yemen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

99 

9. Media resources 

Yemeni Journalists’ Syndicate www.yejs.org 
 
The Yemen Journalists Syndicate (YSJ) is the main journalists’ trade union.  
 
Its website lists over 1,400 members. 
 
The Syndicate was established with the help of government funding in 1999. 
 
It was vocal in criticising attacks on journalists during the anti-Saleh protests of 2011, 
but it has as yet to prove effective in upholding journalists’ rights. 
 
A member of the YSJ’s elected governing council, Ahmed al-Jaber, admitted to the 
Yemen Times in December 2011 that the Syndicate had yet to prove its 
effectiveness. He said its staff had little idea of their roles or responsibilities.  
 
The Syndicate has a “freedoms committee” that is on call to help journalists in 
trouble 24 hours a day. 
 
However, one committee member, Ashraf al-Rifai, said there was little this body 
could do to assist journalists except issue statements and provide legal help if 
needed. 
 
In February 2011 men in plain clothes stormed the YJS headquarters in Sana’a, 
calling those inside “traitors” and threatening to “teach them a lesson.”  
 
The Syndicate filed a complaint with the Interior Ministry, but the government denied 
any involvement in the attack. 
 
The Syndicate provides journalists with a range of services and facilities, including 
discounts on medical services and travel.  
 
It charges membership fees, but continues to receive government funding through 
the Ministry of Finance.  
 
The Syndicate has 15 permanent employees in its Sana’a headquarters, and a 
similar number in its five other branches. 
 
Director - Marwan Damaj 
Mob: +96 773 200 999 
Tel:  +967 1 206 999 
Email?? 
 

 

 

 

http://www.yejs.org/


 

 

100 

Yemeni Journalists against Corruption www.yemenjac.net 

This non-profit organisation is also known as Yemen JAC. It aims to promote good 

governance and unite journalists against corruption. 

Contacts?? 

 

 

RAPITA - Yemeni Union to Protect Journalists 

This organisation was set up in 2002 to defend journalists and monitor press 

freedom. 

 

Contact name?? 

Tel. +967-1-240390 

Email: rapita-yemen@yahoo.com 

Address: c/o Al-Wahdwy Newspaper, PO Box 12482, Sana’a 

 

 

Women Journalists Without Chains  www.womenpress.org  

 

This organisation was set up to defend women journalists by the Yemeni human 

rights activist and 2011 Nobel Peace Prize winner, Tawakul Karman.  

 

It campaigns for freedom of speech and the improvement of journalists’ working 

conditions. 

 

http://www.womenpress.org/
http://www.yemenjac.net/
mailto:rapita-yemen@yahoo.com


 

 

101 

The organisation has published a number of books, the best known of which is The 

Press in Yemen: Margins and Violations, available at its head office. 

 

Tel. +967-1-210523 

Email: withoutchains@gmail.com 

Facebook page: www.facebook.com/groups/131804717671  

Address: Ring Road behind the University Post Office, PO Box 12702, Sana’a 
 
 
 
 
The Media Women Forum  

This Sana’a-based NGO  aims to promote balanced media coverage and provide 

media training. It was founded in 2004. 

 

Chairperson - Rahma Hujairah 

Email: rahma.hugaira@gmail.com 

 

Project Manager - Fayadh Al Noman 

Email: f_alnoman@mwfye.org  

 
 
 
Mass Communication Training and Qualifying Institute (MCTQI) 
 
 
This government-run centre in Sana’a is the only Yemeni institution that provides 

regular professional journalism training. 

 

It mostly uses foreign trainers, both from the Arab World and further afield. 

 

mailto:f_alnoman@mwfye.org
mailto:withoutchains@gmail.com
http://www.facebook.com/groups/131804717671
http://gfmd.info/index.php/mapping/organisation/the_media_women_forum
mailto:rahma.hugaira@gmail.com


 

 

102 

MCTQI offers courses in news editing and radio and TV production. 

 

(The universities of Sana’a and Aden offer courses in mass communication and 

media studies, but a report by four international media NGOs in November 2011 

described them as classroom-based and theoretical and rather divorced from the 

practice of modern journalism) 

 

Dean - Abdullah Naser 

Tel. +967-1-282060/61 

       +967 1 287754/3 
       +967-1-480071/72 

Email mctqi@yemen.net.ye  

Address: Mass Communication Training and Qualifying Institute (MCTQI), 26 
September Street, PO Box 4665, Sana’a 
 

 

Human Rights Information and Training Centre (HRITC)  www.hritc.net  

 

This NGO based in Taiz aims to enforce laws to protect journalists and raise 

awareness among journalists about their rights and responsibilities. 

 

It also conducts some journalism training. 

 

Tel. +967 4 216277 

Email: hritc@y.net.ye 

 hritc@yemen.net.ye 

 

mailto:hritc@yemen.net.ye
mailto:mctqi@yemen.net.ye
http://www.hritc.net/
mailto:hritc@y.net.ye


 

 

103 

Sana’a branch: 

Tel. +967-1-565850 

       +967-1-565852 

 
 
Studies and Economic Media Centre www.economicmedia.net 
 

The aims of this Sana’a-based non-profit organisation include the creation of a more 

professional media in Yemen. 

Contact name?? 
Mob: +967 777 103 88 
Tel. +967 1 402508  
Tel:   +967 1 402508 
Email: economicmedia@gmail.net    
           info@economicmedia.net  
Address: Al-Bahri Building, Al-Ziraa Street, Sana’a 
 

 

Equal Access www.equalaccess.org  

Equal Access is a US-based media development organisation which works in 

Yemen. It has an office and radio production studios in Sana’a. 

 In 2010 Equal Access helped to launch a 30-minute weekly radio programme aimed 

at young Yemenis.  

The programme called Ma'an Leenkon Alafdal, (Let’s Be the Best Together), was 

created in partnership with several local radio stations operated by the state-run 

Yemen General Corporation for Radio and Television (YGCRT). 

It takes the form of a chat show which combines entertainment with the discussion of 

serious issues such as unemployment and corruption.  

http://www.equalaccess.org/
http://www.economicmedia.net/
mailto:economicmedia@gmail.net
mailto:info@economicmedia.net


 

 

104 

The programme promotes tolerance and civic participation. It is hosted by two young 

presenters, one male and one female.  

It includes discussions, listener perspectives, interviews, a mini-drama segment, 

music, poetry, and vox pops featuring voices from across the country.  

Ma'an Leenkon Alafdal is aired by seven local radio stations across Yemen. Equal 

Access estimated in early 2012, that it reached a regular audience of 630,000 young 

people.  Some 300 listening clubs have been created to listen to the programme and 

debate its content 

Equal Access has also provided digital audio equipment to local radio stations and 

has trained professional journalists and producers in investigative reporting, social 

change communications, and digital audio recording and editing. 

  

Yemen Country Director - Binita Shrestha 

Mob:   +967 734282063 

Tel: +967 1 427431 

        +967 1 428622 

Email: bshrestha@equalaccess.org  

 

 

BBC Media Action www.bbc.co.uk/worldservice/trust  

BBC Media Action is the BBC’s international development arm. Until December 2012 

it was known as BBC World Service Trust. 

http://www.bbc.co.uk/worldservice/trust
mailto:bshrestha@equalaccess.org


 

 

105 

In 2010 and early 2011 it ran a series of radio journalism training courses in Yemen 

for selected local radio stations.  

These were aimed at improving audience participation programmes and helping 

them to support better local governance. 

Courses were run at Tazz Radio, Ibb Radio, Mukalla Radio and Al-Hodeidah 

Radio. 

Contacts for head of BBC Media Action MENA section???? 

 

Danicom www.danicom.net 

This Danish media development consultancy has provided support for the state-run 

local radio stations in, Taiz, Abyan, Al-Mukalla, Hajiah and Shabwa.  

This has included the supply of digital equipment and training in broadcast 

management and journalism. 

Mob: (Denmark) +45 22 47 83 16 

                           +45 23 39 06 59 

Tel: (Denmark): +45 33 25 20 01 

E-mail: danicom@danicom.net 

Address: Danicom, Blaagaards Plads 1, st. DK-2200 Copenhagen, Denmark 

 

 

 

mailto:danicom@danicom.net
http://www.danicom.net/


 

 

106 

DW-Akademie www.dw-world.de/dw/0,,8120,00.html 

 
The international centre for media development of Germany’s Radio Deutsche 

Welle has run several media training projects in partnership with MCTQI and Yemen 

TV.  

Recent projects have included: 

 Modern Broadcasting Formats for Young People’s Television – a workshop 

for television journalists, presenters, camera operators, editors and studio 

technicians from Sheba TV 

 Securing Archive Content – Planning TV Archiving Systems, a technical 

workshop for technicians and archivists from the TV stations Sheba and 

Yemenia.  

Both workshops were held in the capital, Sana’a. 

Contacts?? 

 

Yemen Observer www.yobserver.com  

The Yemen Observer, Sana’a-based English-language newspaper, offers a variety 

of media services for international journalists, observers and NGOs.  

These include: reporting, research, press reviews, media consultancy, translation 

and interpretation.  

 

 

 

http://www.yobserver.com/
http://www.dw-world.de/dw/0,,8120,00.html


 

 

107 

Tel. +967 1 505466  

       +967 1 248 444 

Email:  info@yobserver.com  
 

  

Zawaya www.zawaya.tv 

 

This Taiz-based TV production company makes music videos, dramas and 
commercials. 

 

Tel. +967 4 202082 

Mobile +967 713 193 312 

           +967 777 811 225 

Email: webmaster@zawaya.tv    

 

Al-Aein Media and TV Production www.alein.com 

This Sana’a-based company undertakes TV production. It also organizes media 

campaigns and conferences. 

Tel. +967-1-534459 

Fax +967-1-408517 

Address: Al-Rimal Building, 3rd Floor, Kentucky Roundabout, Sana’a 

 

 

Mass Advertising www.massyemen.com 

This organization describes itself as Yemen’s oldest and largest advertising and 

media marketing agency. 

 

http://www.massyemen.com/
mailto:info@yobserver.com
http://www.zawaya.tv/
mailto:webmaster@zawaya.tv
http://www.alein.com/


 

 

108 

Based in Taiz, it has a staff of over 250 represented in all the country’s main cities.  

 

Mass Advertising’s services include print, design, posters, banners and outdoor 

displays, exhibition materials, the placing of TV, radio and newspaper adverts, TV 

and radio production, graphics and marketing.  

The company forms part of the Hayel Saeed Annam Group www.hsagroup.com, one 

of Yemen’s largest private sector business conglomerates. 

 

General Manager – name? 

Tel. +967 4 218585  

        +967 4 218086 

Email: gm@massyemen.com 

 

Sales Manager: name? 

Email: sales@massyemen.com 

 

International Relations Manager name?  

Email: mass@massyemen.com 

 

Moon Ad Co 

This Taiz-based printing company produces flyers and pamphlets as well as outdoor 

posters and plastic street banners. 

 

mailto:mass@massyemen.com
http://www.hsagroup.com/
mailto:gm@massyemen.com
mailto:sales@massyemen.com


 

 

109 

Contact: Mamoon Almaqtari 

Mob: +967 777 464 866 

Tel. +967 4 282062 

Email: moonmyg@yahoo.com 

Address: Al Kawthar Street, Taiz 

 

Sadeq Almaqtari 

This Taiz-based photographer runs a photo agency that works through a nationwide 
network of free-lance photographers. 

Tel. +967 777151163 

Email: rasdyem@gmail.com 

 

 

Rashed al-Samei 

Rashed al-Samei is an award-winning and popular cartoonist who has worked for 

state-run newspapers.  

Mob. +967 77710034 

Email: amgd75@gmail.com,  

           amgd7720@gmail.com 

Facebook page: www.facebook.com/profile.php?id=100000013916071 

 

 

 

 

http://www.facebook.com/profile.php?id=100000013916071
mailto:moonmyg@yahoo.com
mailto:rasdyem@gmail.com
mailto:amgd75@gmail.com
mailto:amgd7720@gmail.com


 

 

110 

10.Telecommunications overview 

The rapid growth of mobile phone ownership has transformed telecommunications in 

the Yemen over the past decade.  

According to the International Telecommunications Union (ITU), there were more 

than 11.1 million mobile phone subscribers in the country at the end of 2010. 

A decade earlier, mobile phones were virtually unheard of in the country. 

As recently as 2002, there were only 32,000 mobile phone subscribers. 

But government statistics show that 46% of all Yemenis owned a mobile phone in 

2010 and sales were still increasing. 

Most of the population is now reachable by mobile phone and the mass importation 

of cheap handsets from China has made them affordable for everyone. 

SMS messaging has become a common way of giving and receiving information. 

The fixed line telephone network remains relatively small. 

All fixed line telephone services are provided by the state-run Public 

Telecommunications Corporation (PTC). 

According to the ITU, Yemen had just over one million fixed line phone subscribers 

in 2010.  

The country only had four fixed line phones for every 100 inhabitants.. 

 

 



 

 

111 

Mobile coverage is provided by four network operators: 

 MTN – This South African-based mobile operator is the market leader 

 Yemen Mobile – This is a subsidiary of the state-run PTC, which also runs 

the landline network. 

 Sabafon – This company is owned by millionaire businessman Sheikh Hamid 

Abdullah Al-Ahmar, who is a a prominent figure in the opposition Islah party 

 Y – This small network is owned by private investors from Yemen and the 

Gulf. 

MTN, Yemen Mobile and Sabafon each control about one third of the local market. 

The Y network is much smaller. 

 

A mobile to mobile call in Yemen costs typically about 15 riyals (seven US cents) per 

minute.  

 

Calls to subscribers on the same network are cheaper than calls made to other 

networks. 

 

A text message costs about 9 riyals (4 US cents).  

 

Yemen Mobile probably provides the widest geographical coverage. It used to the 

only mobile operator with network coverage in the sparsely populated Hadramawt 

governorate of Eastern Yemen. 



 

 

112 

However, in late 2012, MTN‘s coverage map claimed that MTN covered the coast of 

Hadramawt and some inland areas of the region as well. 

 

Yemen Mobile offers the cheapest rates for voice calls to other users on the same 

network: five riyals (two US cents) per minute for post-paid subscribers and seven 

riyals (three US cents) for pre-paid users.  

 

It also offers the cheapest call rates between mobiles and landlines. 

 

However, Yemen Mobile’s rates for calls and text messages to other networks are 

relatively expensive. 

 

Y offers relatively limited network coverage outside the main towns and cities, but its 

overall charges are significantly cheaper than the other three networks for both voice 

calls and texts. 

 

Many Yemenis believe that calls on PTC landlines and Yemen Mobile lines are 

tapped by the authorities, because both companies are owned by the government.   

 

As a result, many people are guarded in what they say when speaking on a call 

connected to one of these networks.  

 

However, Sabafon is more trusted, because it is owned by an opposition leader. 

 

Sabafon claims that its network covers 68% per cent of Yemen’s population.  



 

 

113 

 

Many large companies broadcast advertising messages by SMS through all four 

mobile operators to promote their services and products. 

 

The mobile operators themselves also send out SMS messages to their subscribers 

to promote new services and special offers.  

 

In addition, the government uses state-owned Yemen Mobile to broadcast SMS 

messages about the president and send congratulatory messages to subscribers on 

national holidays.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

114 

Leading telecoms companies 
 

MTN Yemen www.mtn.com.ye 

MTN is generally regarded as the largest mobile operator in Yemen. 

According to Dubai-based research and consultancy firm Delta Partners, MTN was 

the biggest mobile operator in Yemen in 2009, with a 37% market market share. 

The company began operating as Spacetel in 2001, but was taken over by MTN in 

2006 and changed its name. 

MTN is a South African-based multinational telecommunications group that operates 

mobile phone networks in many African and Middle Eastern countries. 

 

MTN mobile network coverage 

Source: MTN 2011 

 

http://www.mtn.com.ye/


 

 

115 

An online MTN mobile coverage map of the Yemen can be found at : 

http://maps.mobileworldlive.com/network_info.php?nid=6076&org_id=5906&cid=316

6 

MTN also publishes the names of the various municipalities and main roads covered 

by its signal on http://www.mtn.com.ye/eng/CoverageMap.html#3 

 

Public Relations Manager - Al Mohammed Al-shahithi,  

Mob: +967-733 111 125 

Tel:   +967-733 333 333 

Email: shahidi@mtn.com.ye 

Address: MTN, Al Zaubairi Street, World Bank Building, P O Box: 4562,  Sana’a 

 

 

Yemen Mobile www.yemenmobile.com.ye  
 
Yemen Mobile is a subsidiary of the state-run Public Telecommunications 

Corporation (PTC). 

The Dubai-based research and consultancy firm Delta Partners estimated that it 

controlled about 30% of mobile subscribers in Yemen in 2009. 

Yemen Mobile vies with Sabafon for the position of number two operator behind 

MTN. 

Its network has good coverage of most towns and cities, as well as many remote 

areas.  

It used to be the only mobile operator in the sparsely populated Hadramawt 

governorate in Eastern Yemen, but MTN now claims a presence there too. 

http://www.yemenmobile.com.ye/
http://maps.mobileworldlive.com/network_info.php?nid=6076&org_id=5906&cid=3166
http://maps.mobileworldlive.com/network_info.php?nid=6076&org_id=5906&cid=3166
http://www.mtn.com.ye/eng/CoverageMap.html#3
mailto:ashahidi@mtn.com.ye


 

 

116 

Yemen Mobile is popular because its charges for calling a landline are lower than the 

other mobile operators. 

Chairman - Kamal Hussein Algabri 

Email: kjbry@yemen.net.ye 

 

Chief Executive Officer - Mohammed Abdullah Al Zahabani 

  Tel: +967 1 337555 
       +967 777 777 777 

Email: info@yemenmobile.com.ye 

Facebook page: www.facebook.com/yemenmobile.com.ye 

Address: Telecommunication Technology City Building, Television Street, Northern 
Area, Sana’a 

 

 

Sabafonwww.sabafon.com 

Sabafon vies with Yemen Mobile for the number two position in Yemen’s mobile 

telecommunications market. 

According to the Dubai-based research and consultancy firm Delta Partners, it had a 

market of 29% in 2009, just behind Yemen Mobile.  

The company claims that its network covers 68% of the population. 

Sabafon is owned by millionaire businessman Sheikh Hamid Abdullah Al-Ahmar, 

who is also prominent figure in the opposition Islah party. 

 

Sabafon’s head office in Sana’a was attacked and damaged during fighting between 

government and opposition supporters in 2011. It was still closed in late 2011.  

http://www.sabafon.com/
mailto:kjbry@yemen.net.ye
mailto:info@yemenmobile.com.ye
http://www.facebook.com/yemenmobile.com.ye


 

 

117 

 

Sana’a Office Manager - Moamar Thab’an,  

Mob: +967 711 111 872 

Tel:   +967 711-111000  

Address: Sabafon, Blue Building, Al-Zubairi Street, PO Box 18550, Sana’a 

 

Y  www.y-gsm.com   

 

Y is the newest and smallest of Yemen’s four mobile networks, with a market share 

of around five percent. 

Y is the only network that offers free call hours at certain times of the day. This 

makes it popular with young people 

The company was established in 2008 by a large group of private investors from the 

Yemen and other Arab countries 

In late 2011, Y was promising on its website to launch a mobile news service and 

mobile payments service soon.  

A Sana’a contact would be useful 

Sales Manager for Taiz, Aden and Mukalla - Giyab Abdulrahman Alqadasi,  

Mob: +967-700990113 

Email: cs@y-gsm.com 

           internal-com@y-gsm.com  

Facebook Page: https://www.facebook.com/people/Y-Telecom-
Yemen/100001728421070 
 

 

https://www.facebook.com/people/Y-Telecom-Yemen/100001728421070
http://www.y-gsm.com/
mailto:cs@y-gsm.com
mailto:internal-com@y-gsm.com
https://www.facebook.com/people/Y-Telecom-Yemen/100001728421070


 

 

118 

Public Telecommunications Corporation (PTC) www.ptc.gov.ye  

This parastatal company controls all fixed-line telephones in Yemen. 

It had just over one million landline subscribers in 2010, according to the ITU. 

The PTC also owns Yemen Mobile, the country’s third largest mobile network, and 
the country’s two main internet service providers (ISP); TeleYemen and YemenNet. 

 

Contact name?? 

Tel: +967 1-331140 

Email: ptc@yemen.net.ye     

Address: Madar Street, Al Hasaba, P.O. Box 17045, Sanaa 

 

 
TeleYemen www.teleyemen.com.ye  
 

TeleYemen is one of the country’s main internet service providers (ISP). It also offers 

international telephone services and sat-phone and internet services. 

 

TeleYemen forms part of the government’s Public Telecommunication 

Corporation (PTC), but has been managed by France Telecom since 2003.  

 

The company imposes technical and legal restrictions on the use of Internet 

services. These include a ban on live video and audio transmissions and the sending 

of messages that are ‘offensive on moral, religious, communal, or political grounds’.  

 
Chief Executive Officer - Hisham El Alaili 
Tel: +967 1 752 2000  
Email: Teleyemen@y.net.ye 

Address: TeleYemen building 26-September Street, Al-Tahreer Area, P.O box 168, 
Sana’a   
 

 

mailto:Teleyemen@y.net.ye
http://www.ptc.gov.ye/
mailto:ptc@yemen.net.ye
http://www.teleyemen.com.ye/


 

 

119 

 

YemenNet www.yemen.net.ye  

 

YemenNet is an internet service provider (IPS) that forms part of the government-run 

Public Telecommunications Corporation (PTC). 

It began operations in 2002. 

YemenNet offers internet access by dial-up, ADSL, leased line and wi-max.  

It also offers web hosting and email services. 

Contact name?? 

Tel. +967 1 331 313/4/5 

Email: pctamanah@ptc.gov.ye  

 
Address: Y Telecom Building, Street 50, Haddah Area, P O Box: 16210, Sana’a 

mailto:pctamanah@ptc.gov.ye
http://www.yemen.net.ye/

